7,670 læst ·
21 svar
8k læst
21 svar
Montering af kortling i gulvbjælkelag efterfølgende
Hej
Jeg er i gang med at flytte en væg i forbindelse med badeværelsesrenovering, hvor det eksisterende gulv skal skiftes helt ned til gulvstrøerne, som desuden skal sænkes en smule for at få samme niveau på vådrumsgulvet og gulvet udenfor.
De eksisterende strøer er ca. 21,5cm i højde, 6cm bredde. (måske 22cm men jeg er ikke kommet helt ned til bunden endnu)
De eksisterende vægge står på strøer i alle retninger, nogle over kortlingar og andre over gulvstrøerne.
Kortlingar synes at have dimensionerne 4,5 x 4,5cm. Under væggene ligger strøer på omtrent samme tykkelse.
Der hvor den nye væg skal op, findes hverken kortlingar eller strøer. Ca. 1m.
Den havner mellem to strøer, så jeg har brug for at bygge en ny strø der.
Nogle af kortlingar er fastgjort gennem gulvstrøerne fra strøets modsatte side.
Andre kortlingar hviler på strøer, der er fastgjort langs gulvstrøerne.
Jeg har brug for tips til, hvordan jeg opretter en ny strø for den nye vægstump og tips til, hvordan jeg fastgør nye kortlingar.
Ligeledes forslag til hvilke dimensioner jeg bør anvende for at få et stabilt gulv.
En tanke er at lægge strøer ved siden af gulvstrøerne og stille en kortling på tværs mellem to strøer og på den lægge ny gulvstrø for væggen. Det bliver i så fald tre strøer i højden hvilket begrænser dimensionen en del.
Balksko der skrues fast? hvor stabilt bliver det i sammenhængen?
Taknemmelig for svar og tips.
Jeg er i gang med at flytte en væg i forbindelse med badeværelsesrenovering, hvor det eksisterende gulv skal skiftes helt ned til gulvstrøerne, som desuden skal sænkes en smule for at få samme niveau på vådrumsgulvet og gulvet udenfor.
De eksisterende strøer er ca. 21,5cm i højde, 6cm bredde. (måske 22cm men jeg er ikke kommet helt ned til bunden endnu)
De eksisterende vægge står på strøer i alle retninger, nogle over kortlingar og andre over gulvstrøerne.
Kortlingar synes at have dimensionerne 4,5 x 4,5cm. Under væggene ligger strøer på omtrent samme tykkelse.
Der hvor den nye væg skal op, findes hverken kortlingar eller strøer. Ca. 1m.
Den havner mellem to strøer, så jeg har brug for at bygge en ny strø der.
Nogle af kortlingar er fastgjort gennem gulvstrøerne fra strøets modsatte side.
Andre kortlingar hviler på strøer, der er fastgjort langs gulvstrøerne.
Jeg har brug for tips til, hvordan jeg opretter en ny strø for den nye vægstump og tips til, hvordan jeg fastgør nye kortlingar.
Ligeledes forslag til hvilke dimensioner jeg bør anvende for at få et stabilt gulv.
En tanke er at lægge strøer ved siden af gulvstrøerne og stille en kortling på tværs mellem to strøer og på den lægge ny gulvstrø for væggen. Det bliver i så fald tre strøer i højden hvilket begrænser dimensionen en del.
Balksko der skrues fast? hvor stabilt bliver det i sammenhængen?
Taknemmelig for svar og tips.
Jeg tror, at et par billeder, hvor du har tegnet, ville være passende. I hvert fald har jeg svært ved at følge med i teksten.
Men en generel tanke. Skær ikke noget! At tilføje kortlingar eller forstærke med en parallel lask er sjældent farligt. Men skær ikke noget af for at få plads til forstærkningerne.
Men en generel tanke. Skær ikke noget! At tilføje kortlingar eller forstærke med en parallel lask er sjældent farligt. Men skær ikke noget af for at få plads til forstærkningerne.
Hvordan kommer du til at sænke strøerne? Hvis du har mulighed for at sænke strøerne, kan du vel også lægge en ny strø lige under den nye væg?Tååmten sagde:
Hej
Jeg er ved at flytte en væg i forbindelse med badeværelsesrenovering, hvor det eksisterende gulv skal udskiftes helt ned til gulvstrøerne, som desuden skal sænkes lidt for at få samme niveau på vådrumsgulvet og gulvet udenfor.
De eksisterende strøer er ca. 21,5 cm i højde, 6 cm bredde. (muligvis 22 cm, men jeg er ikke nået ned til bunden endnu)
De eksisterende vægge står på strøer i alle retninger, nogle over kortlægninger og andre over gulvstrøerne.
Kortlægningerne synes at have målene 4,5 x 4,5 cm. Under væggene ligger strøer på omtrent samme tykkelse.
Der hvor den nye væg skal op findes der hverken kortlægninger eller strøer. Ca. 1 m.
Den ender mellem to strøer, så jeg har brug for at bygge en ny strø der.
Nogle af kortlægningerne er fastsømmet gennem gulvstrøerne fra strøernes modsatte side.
Andre kortlægninger hviler på strøer, der er fastsømmende langs gulvstrøerne.
Jeg har brug for tips til, hvordan jeg skaber en ny strø for den nye vægdel og tips til, hvordan jeg fastgør nye kortlægninger.
Også forslag til hvilke dimensioner jeg bør bruge for at få et stabilt gulv.
En tanke er at lægge strøer på siden af gulvstrøerne og stille en kortlægning på tværs mellem to strøer og lægge en ny gulvstrø for væggen på den. Det ville i så fald blive tre strøer i højden, hvilket begrænser dimensionen en del.
Balksko der skrues? hvor stabilt bliver det i sammenhængen?
Taknemmelig for svar og tips.
Kortlægninger på 4.5x4.5 betyder vel minimalt for vertikale laster og er næppe egnede til at placere en væg på.
Sænke er måske et forkert udtryk, jeg sænker gulvet, ikke reglerne. Det var gulvlæggeren, der gav nogle tips til hvordan.D Dr Jumping Jack sagde:
Man kan tilsyneladende lægge spånpladerne mellem gulvreglerne på regler, man fastgør langs gulvreglerne, men så skal der selvnivellerende masse til, som bygger lidt i højden, så i sidste ende kommer man ikke ned så meget.
Alternativet, han foreslog, og som er nævnt i https://www.sakervatten.se/download...B05FC4C2265405C1/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf er at skære oversiden af reglerne, så de bliver 195 mm i stedet for de ca. 220, de er i dag.
Jeg hælder mod den metode, men for at sikre, at oversiden bliver helt jævn, vil jeg alligevel lægge en regel parallelt, så bliver det nemmere at sikre, at gulvet bliver helt plant, hvis man skulle komme til at skære bjælken lidt for meget et sted.
Ret meget arbejde for at sænke gulvet 2,5 cm, men det kan jo lade sig gøre.Tååmten sagde:
Sænke er måske forkert udtryk, jeg sænker gulvet, ikke reglerne. Det var gulvlæggeren, der gav lidt tips om hvordan. Man kan tilsyneladende lægge spånpladerne mellem gulvreglerne på regler, man fastgør langs gulvreglerne, men så skal der på med afretningsmasse, som bygger lidt i højden, så i sidste ende kommer man ikke så meget ned. Alternativet han foreslog, og som er nævnt i [link] er at skære oversiden af reglerne, så de bliver 195mm i stedet for de cirka 220 de er i dag. Hælder mod den metode, men for at sikre, at oversiden bliver helt jævn, vil jeg lægge en regel parallelt alligevel, så bliver det lettere at sikre, at gulvet bliver helt plant, hvis man kommer til at tage lidt for meget af bjælken et sted.
Måske det, men på den anden side bliver det bedre tilgængelighed til badeværelset med mindre højdeforskel i gulvene. Og det er nok nemmere at tage ned bjælkerne uden at skulle være pedantisk nøjagtig, hvis man løser det med en bjælke ved siden af. Bare en tanke. Må se, når hele gulvet er åbent, hvor meget arbejde jeg orker med, men hellere godt end hurtigt.D Dr Jumping Jack sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man skal vide mere om badeværelsets geometri for alvorligt at kunne diskutere dit problem. Det er åbenbart et gammelt hus. Det fremgår af bjælke dimensionerne, kunne være 21/2x9 tommer. Altid tommemål i huse før 1970. Generelt set sænkes højden på gulvbjælker aldrig. Det kan kun have været foreslået af nogen uden kendskab til byggestatisk. Der findes mange alternative løsninger, men da skal man kende forudsætningerne.
Viktor.J sagde:

En grov skitse på en del af projektet, ikke helt korrekte mål.
Spørgsmålet om, hvordan man bedst fastgør kortlingarna er dog mere generelt.
Men lidt forklaringer til skitsen.
Bjælkerne går altså oppefra og ned på skitsen, men ikke under de eksisterende vægge.
Disse står i stedet på reglar, der enten ligger på tværs over gulvreglarne, vandret væg i skitsen, eller på tværs over kortlingarna mellem reglarne, lodret i skitsen. Desuden findes ingen regel der, hvor væggen skal placeres.
Reglarne under væggene er ca. 45mm høje og måske 90mm brede, svært at måle da der ligger gulv på den anden side af væggene. Kortlingarna er 45x45mm.
Under den nye væg, der er lodret i skitsen, skal jeg have en regel, der ligger på kortlingar, og det skal jo være stabilt. Synes 45x45 føles lidt spinkelt for kortlingar, som en væg skal stå på og desuden bære yderkanten på gulvet.
Der, hvor jeg har skrevet kortling i skitsen, er der i øjeblikket ingenting, men de behøves for at støtte gulvets yderkant.
Jeg kommer også til at skulle lægge reglar langs de lodrette vægge i skitsen til støtte for gulvets yderkant ved væg, men nogle steder vil de skære kortlingarna, der holder væggen. Det rent tekniske der løser sig.
Visse af gulvreglarne kan jeg kun komme til fra den ene side, der hvor kortlingen skal sidde.
En variant er at lægge en regel parallelt med og fastgøre langs en gulvregel, så man kan lægge kortlingen på denne, men så skal man langt ned i savsmuld hhv. glasuld.
Balksko kan måske fungere, men der er hjørner, hvor jeg hverken når bagsiden af gulvregel eller kortling, hvis den skal ligge langs væggen til støtte for gulvet.
Så spørgsmålet var altså, hvordan fastgør jeg kortlingarna på bedste måde, så de bliver stabile, og hvilke dimensioner er nødvendige for at blive stabilt for kortlingar, reglar, gulv og vægge?
Håber spørgsmålet blev tydeligere.
Huset er bygget 66. sænkningen af gulvet blev foreslået af en gulvlægger, men jeg havde allerede fået ideen fra Sikker Vands hjemmeside og dokumenter, hvor dette blev foreslået. Nogle alternative løsninger til dette har jeg ikke kunnet finde bortset fra at lægge gulvpladerne mellem reglarne, hvilket ikke gav specielt meget i sidste ende.J justusandersson sagde:Man må vide mere om badeværelsets geometri for alvorligt at kunne diskutere dit problem. Det er åbenbart et gammelt hus. Det fremgår af bjælkerens dimensioner, kunne være 21/2x9 tommer. Altid tommemål i huse før 1970. Generelt set så sænker man aldrig højden på gulvbjælker. Det kan kun være foreslået af nogen uden viden om bygningsstatik. Der er mange alternative løsninger, men da må man kende forudsætningerne.
Jeg har svært ved at forestille mig, at sikker vand ville give klamphuggerråd.
Geometrien på badeværelset er ret enkel, i øjeblikket rektangulært 2,6x1,6m og tilbygningen bliver ca. 1x0,5m, så rummet bliver lidt L-formet. Se skitsen jeg uploadede.
Men igen,
Spørgsmålet var ikke, hvordan jeg sænker gulvet, men hvordan jeg fastgør kortlingerne og hvilke dimensioner jeg bør bruge til reglar, kortlingerne mm.
Tååmten sagde:
Huset är byggt 66. nedsænkningen af gulvet blev foreslået af en gulvlægger, men jeg havde allerede fået idéen fra Sikker vands hjemmeside og dokumenter, hvor dette blev foreslået. Nogle alternative løsninger til dette har jeg ikke kunnet finde, bortset fra at lægge gulvpladerne mellem bjælkerne, hvilket ikke gav specielt meget i sidste ende.
Jeg har svært ved at forestille mig, at sikker vand ville give dårlige råd.
Geometrien på badeværelset er ret simpel, i øjeblikket rektangulært 2,6x1,6m og tilbygningen bliver ca. 1x0,5m, så rummet bliver lidt L-formet. Se skitsen jeg uploadede.
Men igen,
Spørgsmålet var ikke, hvordan jeg sænker gulvet, men hvordan jeg fastgør kortlingene og hvilke dimensioner jeg bør bruge til bjælker, kortlinger mm.
Den nye væg stiller du på kortlinger 195x4.5, som du fastgør i eksisterende bjælker med bjælkesko.Tååmten sagde:
[bild]
En grov skitse på en del af projektet, ikke helt korrekte mål.
Spørgsmålet om, hvordan man bedst fastgør kortlingene, er dog mere generelt.
Men lidt forklaringer til skitsen.
Bjælkerne går altså oppefra og ned på skitsen, men ikke under de eksisterende vægge.
Disse står i stedet på bjælker, der enten ligger på tværs over gulvbjælkerne, vandret væg i skitsen, eller på tværs over kortlinger mellem bjælkerne, lodret i skitsen. Desuden er der ingen bjælke, hvor væggen skal være.
Bjælkerne under væggene er ca. 45mm høje og måske 90mm brede, svært at måle da der ligger gulv på den anden side af væggene. Kortlingene er 45x45mm.
Under den nye væg, der er lodret i skitsen, skal jeg have en bjælke, der ligger på kortlinger, og det skal jo være stabilt. Synes 45x45 føles lidt spinkelt til kortlinger, som en væg skal stå på og desuden bære yderkanten af gulvet.
Hvor jeg har skrevet kortling på skitsen, findes der i øjeblikket ingenting, men de er nødvendige for at støtte gulvets yderkant.
Jeg vil også blive nødt til at lægge bjælker langs de lodrette vægge i skitsen som støtte for gulvets yderkant ved væggen, men nogle steder vil det skære kortlingene, der holder væggen. Det rent tekniske der, løser sig.
Visse af gulvbjælkerne kan jeg kun komme til fra den ene side, hvor kortlingen skal sidde.
En variant er at lægge en bjælke parallelt med og fastgøre langs en gulvbjælke, så man kan lægge kortlingen på denne, men så skal man ned dybt i savsmuld hhv glasuld.
Bjælkesko kan måske fungere, men der er hjørner, hvor jeg hverken kan nå bagsiden af gulvbjælken eller kortlingen, hvis den skal ligge langs væggen til støtte for gulvet.
Så spørgsmålet var altså, hvordan fastgør jeg kortlingene på den bedste måde, så de bliver stabile, og hvilke dimensioner er nødvendige for at blive stabilt for kortlinger, bjælker, gulv og vægge?
Håber spørgsmålet blev tydeligere.
Tak,D Dr Jumping Jack sagde:
Det sjove bliver dog at fæste visse af bjælkeskoene hvor kortlingen blokerer adgangen til den anden side af samme
Med den dimension er nok bjælkesko eneste alternativ.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At sænke højden ved at felle ind undergulvet, så det kommer i niveau med gulvbjælkerne, er OK, men at høvle af bjælkerne i højden er det ikke. Man skal altid tage udgangspunkt i gulvbjælkernes spændvidde og c/c afstand. Det var jo ret solide bjælkemål, så hvis spændvidden ikke er for stor, bør der ikke være nogle problemer. Nye vægge, der hviler på kortlinger, har også indflydelse på nedbøjningen, det skal man tænke på. En 45x95 kortling, der kun har en spændvidde på 600 mm, bøjer 1,5 mm ned ved en last på 1000 kg. Det kræves altså ikke store dimensioner. Derimod vil kortlingen overføre lasten til to gulvbjælker, som måske vil blive påvirket mere. Man skal se på helheden.
Der findes måder at forstærke gulvbjælker på, som ikke bygger i højden. Der findes også alternativer til spånplader med højere stivhed (og lavere højde). Sikker vand kan man ikke stole på 100 %. Rådene er udformet af flisesælgere, som ikke altid redegør for grundene til deres forslag.
Der findes måder at forstærke gulvbjælker på, som ikke bygger i højden. Der findes også alternativer til spånplader med højere stivhed (og lavere højde). Sikker vand kan man ikke stole på 100 %. Rådene er udformet af flisesælgere, som ikke altid redegør for grundene til deres forslag.
Ved ikke om gulvet holder til en væg uden støtte under. Og så var der spørgsmålet om at have lavere gulv i badeværelset, så ville jeg få forskellige niveauer på gulvet under væggen eller en samling uden støtte. Se hellere til at have støtte under væggen.raveper sagde:
Nu hænger jeg ikke helt med.J justusandersson sagde:At sænke højden ved at sætte undergulvet ind, så det kommer i niveau med gulvbjælkerne er OK, at høvle af bjælkerne i højden er det ikke. Man skal altid tage udgangspunkt i gulvbjælkerens spændvidde og c/c afstand. Det var jo ret solide bjælkemål, så hvis spændvidden ikke er for stor, bør det ikke være noget problem. Nye vægge der hviler på tværstykker har også effekt på nedbøjningen, det skal man tænke på. En 45x95 tværstykke der kun har en spændvidde på 600 mm bøjer 1,5 mm ved en last på 1000 kg. Det kræves altså ikke grove dimensioner. Derimod vil tværstykket overføre lasten til to gulvbjælker, som måske vil blive påvirket mere. Man må se på helheden.
Der findes måder at forstærke gulvbjælker, der ikke bygger på højden. Der findes også alternativer til spånplader med højere stivhed (og mindre højde). Sikker vand kan man ikke stole på 100 %. Rådene er udarbejdet af fliseforhandlere, som ikke altid redegør for grundlaget for deres forslag.
Al info om at lægge gulvet mellem bjælkerne siger, at jeg skal forstærke gulvet med 13mm armeret masse af en eller anden type. Jeg sænker da gulvet 22mm men bygger på 13mm. Det bliver ikke meget vinst, når målet er at få vådrumsgulvet i niveau med gulvet udenfor.
Selv GVK nævner at sænke bjælkerne til 195mm, men at belastningsberegning skal findes. Tanken er jo at desuden fastgøre en bjælke parallelt med den eksisterende og skrue-lime disse i den eksisterende bjælke. Burde det ikke forstærke gulvet mere end nok?
Hvilke alternative metoder findes ellers?

