Hej, er ny her på byggahus!

Har lige fjernet portene på mit dobbeltgarage, og da jeg bygger om væggen, så den nye port passer, opdager jeg, at gulvet hælder, cirka 30mm højdeforskel mellem siderne på portens tænkte fastgørelse. Det er et støbt betongulv fra 70'erne.

Har tænkt over, hvordan jeg skal gøre, det viste sig, at taget (både loft, spær osv.) også hælder omtrent lige så meget. På trods af det, er det ret svært bevidst at montere porten skævt.
Havde begyndt at bygge 'lige' portåbning.
Noget skal gøres ved garagegulvet nærmest porten for at kunne lukke tæt.
-Hakke væk og støbe nyt eller slibe?

Skal træffe en eller anden form for beslutning, før jeg fortsætter med at bygge væggen/portåbningen færdig.
Nogle tips?

At flydespartle er jo den gængse metode for at rette op et gulv.

At montere porten lige er det eneste rigtige, ;) så der er du helt rigtig på vej.

Den enkle løsning er måske at bygge på i underkanten på porten, så den følger gulvet.

Har selvfølgelig tænkt på at flydespartle. Slebet med betonsliber og lakeret det hele med 'Beckers stærke gulv' for cirka 10 år siden. Det har holdt sig rigtig fint. Gætter på, man skal slibe det væk for at få flydespartlet til at sidde?

Så bliver det jo ret meget flydespartel for at hæve så meget. Har lige målt op, og overfladen hælder konstant i starten, men stikker af til sidst. Der er allerede hældning mod gulvafløbet, så det bliver vel en del, gætter jeg.

Hvordan holder flydespartel som gulv i garagen?

Slibe/fræse: det ville måske være nok at slibe eller fræse en halv meter bredt langs portåbningen og skabe hældning 'udad'. Er slibe/fræse overhovedet en mulighed? Kan man leje den rette maskine f.eks. hos Cramo?
Det hælder cirka 6mm/m lige nu.

Der er jo mange betongulvslibemaskiner, de burde også være tilgængelige hos udlejningsfirmaerne kan man mene. Hvis det er nok at slibe nær porten, er det måske også nok at flydespartle der?

Ser du ikke en mulighed for at bygge på porten nedenunder?

Om malingen skal fjernes inden flydespartling har jeg ingen idé om, det er nok bedst at høre både med Becker og leverandøren af flydespartlet hvad de siger. Med lidt held er det måske nok at ruge overfladen, dvs en simpel slibning, eller at grundbehandle med en eller anden hæfteprimer.

Jeg har ikke selv flydespartlet et garagegulv, så jeg ved ikke, hvor godt det holder, men der er skrevet en del om det i forummet fra tid til anden, som jeg husker, så jeg formoder, at det holder godt. Men selvfølgelig bør du undersøge det materiale du bruger, så det lever op til kravene.

"Lite skævt er også lige".. :D

Du måske kan lave en rampe, der går dybere ind i garagen, hvor gulvet er om højst.
Ved at køre med betonfræser.
Middelhöjden bliver da vandret, den linje hvor porten skal ned mod.

Hej igen, tak for svarene :-)

Bygge på porten under: Nja, det føles sådan. Ikke udelukket men langt ned på ønskelisten.
Hvis jeg skulle flydespartle, er det 34mm, der skal fyldes på den lave side.

JOW: Det var omtrent sådan, jeg tænkte, slibe/fræse med hældning, så 'portlinjen' bliver i vater.

Var på Cramo i morges, de har (givetvis ikke på lager) btongfræsere. "Passende størrelse" så ud til at være med 200mm fræsebredde i mit tilfælde.
Skal forsøge at fræse & slibe til det i første omgang.

Fik fat på fræseren, det ser ud til at fungere. Har måske fræset 30% indtil videre af det, der behøves. Støvet værre, og vandoverbrusning gjorde, at det holdt op med at tage og klistrede sammen, så man må leve med støvet.

AAKEE sagde:
Fik fat på fræseren, det ser ud til at fungere. Har måske fræset 30% indtil videre af det, der behøves. Støvet værre, og vanding gjorde, at det holdt op med at tage og klistrede sammen, så man må leve med støvet.
Brug mindre vand. Ikke en dråbe mere end at det lige præcis ikke støver., så måske det virker.

Ahh, perfekt tips. :) Skal teste når jeg finjusterer det sidste.

Sådan, nu er det klart. Fræseren tog meget godt, og overfladen blev faktisk ret ok. Jeg havde forestillet mig, at det ville se mere vandaliseret ud.
Det, der tog mest tid, var at måle. Støvet gjorde det svært at se, hvor meget man tog, så man måtte tage det trinvis, små trin til sidst.

Udover portmontering så mangler der at støbe en ny forkant med en hel forkantsprofil.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.