Det kan man godt, men det giver ingen mening, da det kun bliver sværere med spartling. Tanken er jo, at de skal gå fra gulv til loft.
/Kent
/Kent
Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
Kapa dem er ingen mulighed eller?
AoR>Kanske lettere hvis du lægger målene her og også regelafstandene.
/Kent
/Kent
Hej igen.
Kapning bliver det på den ene eller anden måde.
Gammlat hus så det er plankevæg bagved så det er bare at spikre for glatte livet.
Mellem gulv og loft er det ~210cm men gipsskiven behøver være 2-4cm længere eftersom der er en sprække ved gulv og loft.
Kommer nok til at køre liggende gips nederst og stående oven på det. Tror det bliver mindst kapninger på den måde.
/Roger
Kapning bliver det på den ene eller anden måde.
Gammlat hus så det er plankevæg bagved så det er bare at spikre for glatte livet.
Mellem gulv og loft er det ~210cm men gipsskiven behøver være 2-4cm længere eftersom der er en sprække ved gulv og loft.
Kommer nok til at køre liggende gips nederst og stående oven på det. Tror det bliver mindst kapninger på den måde.
/Roger
Muligt, men normalt vil man helst have det så let som muligt ved spartlingen.
Jeg ville i hvert fald have sat gipsen stående og skruet dem.
Hvis du samler skårne plader, så fasede kanten lidt, det er nødvendigt for spartlingen.
/Kent
Jeg ville i hvert fald have sat gipsen stående og skruet dem.
Hvis du samler skårne plader, så fasede kanten lidt, det er nødvendigt for spartlingen.
/Kent
Stil pladerne, de er jo beregnet til at blive monteret stående. Hvis du lægger pladerne, får du en masse "kortsidesamlinger", og det er meget mere arbejde at få disse jævne/usynlige end de normale fabriksskrånede kanter. Med andre ord får du et meget vanskeligere forarbejde, hvis du lægger pladerne. Jeg kan desuden forestille mig, at "kortsiderne" heller ikke vil blive jævne, hvis plankevæggen bagved ikke er 100% jævn/glat = meget stort forbrug af spartelmasse. Gipsskivorna holder jo passende mål desuden, hvis du bruger 900x2400mm plader. Skru derefter i plankevæggen med 450mm c/c, så skal det gå fint.
hempa: Gammelt hus og overetage giver ca. 210 cm højt til loftet, men du sagde noget om fasede kanter, og det havde jeg helt overset, så det må nok blive stående så.
Hvis man bruger 1200*2400 kører man 300mm c/c eller er det nok med 600?
/Roger
Hvis man bruger 1200*2400 kører man 300mm c/c eller er det nok med 600?
/Roger
Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
Ude i fasingerne og en skruerække på midten af gipsen burde være nok...
Mellem skruerne i yderkanterne cc 200mm i midterrækken 300.. Skruerne ca. en centimeter ind fra kanten...
Æh hvad pokker, læs her (der står næsten alt du vil vide):
http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/3E745B689AFD8B13C1257427003DF2AC/$FILE/HfH_2008.pdf
Æh hvad pokker, læs her (der står næsten alt du vil vide):
http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/3E745B689AFD8B13C1257427003DF2AC/$FILE/HfH_2008.pdf
Klik her for at svare