Har desværre fundet ud af, at jeg skal lave lidt om i mit garagebyggeri og har brug for at flytte et par ret kraftige reglar for at tilpasse åbningen til garageporten. Reglarne er skråspikret i den nedre bjælke og i hammerslaget øverst. Desuden har jeg fastgjort lægter på de nævnte reglar.

Har I nogle gode tricks til at fjerne det, jeg har spikret i reglen, uden at ødelægge for meget og gerne med reglen intakt. Jeg har brugt 100 mm trådspiker.

En Bahco polygriptang med sort og rød håndtag, nyttig til byggeri og renovering.

Bedste ven!

• Synes
ArneTW
  • Laddar…
Åh, hvilket monster. Hvad hedder det værktøj, og hvordan bruges det? Er det effektivt?

Sømudtrækker hedder det. Lidt besværlig at bruge, indtil man "forstår det", men meget godt at have nogle gange. Ret vanskeligt at bruge på skråsømmet søm også, så måske er det bedst bare at rive..... save af og bruge brækjern....svært at sige uden at føle på tingene....:)

Tak for svaret!

Findes en mindre variant på Biltema. Fungerer helt OK og ikke så mange kroner, hvis man vil teste.

Kan du få ind et metallsavklinge mellem træstykkerne kan du save sømmet over også. Jeg savede nogle robuste skruer over på den måde i sommer, da jeg ændrede i mit altanbyggeri. Med metalklinge på minitigersaven gik det lynhurtigt.

• Synes
Kurtivan
  • Laddar…
Tigersav med metalblad så kapper du nemt sømforbindelserne

Har faktisk en tigersav fra Jula som jeg aldrig har brugt. Måske kan den komme til nytte nu. Kan man ligesom save sig ind til sømmet fra "forkert" vinkel. Hvad mener jeg egentlig med forkert vinkel? Forestil jer, at jeg skal save hul i en væg. Kan det gøres med en stiksav, og fungerer det i så fald at angribe søm, som er sømmet sammen med sømlister, der ligger på samme led som reglen, på samme måde som eksemplet med væggen? (medalje til den der forstår, hvad jeg mener :-)

Du lægger bladet fladt med den liggende regel, mellem enden på reglen du skal fjerne og den reglen den er skruet i.

corre sagde:
Du lægger bladet plant med den liggende regel, mellem enden på reglen du skal fjerne og den reglen den er skruet i.
Lægger ind et billede, der viser regel og lægte. Den er skråspikret med en af få søm, der fandt ud på den anden side :p.
Kan jeg komme til med en tigersav her?
Træregler og lægter med flere synlige søm; en er skråt spikret. Fotografi taget med en vinkel på 90 grader.

Edit: ser at billedet blev liggende så I må lægge hovedet i 90 grader :-)

Senest redigeret:
Det er jo så bare at køre med bladet langs "springan" og lade bladet tygge sig igennem langsmed

Denne har jeg: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Spikutdragare-20738/

Det er en kopi av Atle (Hultafors) "Papegøje". Fungerer godt, det eneste er, at man skal stramme møtrikken som holder den sammen lidt nu og da, hvis man som mig ikke har gidet at lægge en dråbe Locktite på gevindet.

Lånte en Atles af en nabo, og selvfølgelig var den lidt bedre, men jeg kunne ikke få mig selv til at købe en spikurdragare for næsten 500kr.

Originalet: http://www.jula.se/spikutdragare-atle-100075

corre sagde:
Det er jo da bare at køre med bladet langs "springan" og lade bladet tygge sig igennem langsmed
Men skader man ikke savbladet når man kommer mod træet på den måde? Jeg forstår måske ikke hvordan du mener...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.