Væggene har fået isoleret installationsvæg med liggende 45x45 reglar, som jeg derefter har sat liggende OSB på uden vertikale kortlingar ved samlingerne.

Spørgsmålet er, hvordan gipspladerne skal monteres. Altså de skal jo monteres stående, men skal man sørge for, at kortsamlingerne ender på en underliggende 45 regel, eller er det ligegyldigt, hvordan det ser ud under OSBn, og fastgøre gipspladerne, som om jeg havde stående reglar cc45? Eller bør jeg bare skrue gipspladerne, hvor jeg ved, at 45 reglen er under OSBn. Dvs. skrue rækkerne bliver horisontale, selvom pladerne står vertikalt?

Rummet vil blive delt i to og blive soveværelse og legeværelse med en største højde på over 4m.

Det skal ikke spille nogen rolle. Har du OSB/Byggplyfa bagved så tillader det "vild" gipsskruvning. Gipsen hjælper med at styrke op ved samlingerne så det ikke svigter. Klart det havde været helt stabilt hvis du havde sat kortlingar.

Det er min mening.

MVH

• Synes
Stug4n
  • Laddar…
sankaboy sagde:
Væggene har fået isoleret installationsvæg med liggende 45x45 regler, som jeg derefter har sat liggende OSB på uden vertikale kortlægninger ved samlingerne.

Spørgsmålet er, hvordan gipspladerne skal monteres. Altså, de skal jo monteres stående, men skal man sørge for, at kortsamlingerne lander på en underliggende 45 regel, eller er det ligegyldigt, hvordan det ser ud under OSB'en og fastgøre gipspladerne, som om jeg havde stående regler cc45? Eller burde jeg bare skrue gipspladerne dér, hvor jeg ved, at 45 regelen er under OSB'en. Dvs. skruerækkene bliver horizontale, selvom pladerne står vertikalt?

Rummet bliver delt i to og bliver soveværelse og legerum med en maksimal højde på lidt over 4m.
Da du har OSB bagved, er det bare at skrue. Det bliver alligevel mere holdbart, end gips skruet direkte i stående regler med liggende kortlægninger.

Det som fik mig til at begynde at overveje var, da jeg havde læst på norgips hjemmeside: http://www.norgips.se/montering
2 lag på kryds har de kun medtaget for loft, og der ligger kortsamlingerne for lag to på underliggende regel.
Men logisk set burde det være nok at sørge for at skrue langs alle samlinger og en række på midten alternativt horisontalt i underliggende regler.

OM det handlede om et badeværelse (hvilket det ikke gør) så skal gipsen skrues i reglar ikke kun i OSB

Lægger ind hvis nogen leder efter svar til deres badeværelsesbyggeri :)

Altså burde jeg sætte så meget som muligt i regel, da det burde være bedre, selvom det ikke er nødvendigt i mit tilfælde.

Overvejer om jeg skal forsøge at sætte i underliggende regel og derefter langs alle yderkanter på pladen, men springe over at få kortsamlingerne over en regel mest for at det er nemmest, og jeg undgår mindst 10% ekstra spild. Det burde sidde tilstrækkeligt godt da.

Jeg har bygget præcis som TS beskriver. Jeg skruede gipsen kun i OSB uden hensyn til nogle reglar. Det blev aldeles udmærket.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.