Vi er i gang med at indrette et fyrrum til en jordvarmepumpe i hjørnet af et stort rum på indgangsplanet. Bjælkelaget er forstærket nedefra med fundamenter, og Gyprocs lydisoleringssystem vil forhåbentlig gøre kompressoraktiviteterne næsten umærkelige. Afløbsbrønden vil gå direkte ned under huset og tilsluttes den eksisterende kloak. Nu til dilemmaet:

I det eksisterende gulv er der indfræset gulvvarme, og det er ikke muligt for os at ændre på denne installation. Derfor skal vi placere afløbsbrønden mellem de eksisterende varmeslanger, og desuden på en sådan måde, at vi ikke kolliderer med nogle bjælker, og her har jeg brug for lidt hjælp.

Den frie afstand mellem slangerne er 18x18 cm, og efter hvad jeg har kunnet læse mig til, er den mindste overflade til at montere en afløbsbrønd efter reglerne 30x30 cm. Purus har dog en brønd, der kunne passe indenfor 18x18 (Purus Mini Brage), men uden monteringsplade. Jeg ved, at montering uden plade er alt andet end best practise, men der er nogle omstændigheder, der gør, at jeg tænker, det kunne fungere alligevel. Disse er:
* Rummet har to lag 22 mm skrue-limet spånplader nedenunder (så brønden bør sidde ret stabilt)
* Der vil ikke være noget trafik i rummet (dvs. brønden vil kun sjældent blive trådt på)
* Gulvet/tætningslaget vil være vinyl (så eventuel gulvsvigt vil ikke sprække nogen fuger)
* Der vil ikke løbe noget vand på selve gulvet, idet evt. spild ledes direkte ned i brønden via et rør (så tætningsaspekterne er sekundære)

Tænker jeg forkert her, og hvad har jeg i så fald af alternativer? En tanke, der har slået mig, er at tilføje et ekstra lag spånplader for at sænke pladen, da pladens skruer kunne passe udenfor slangerne, men det føles unødvendigt, hvis det ikke er nødvendigt.

Hvor er alle gulvafløbseksperter, når de behøves mest?

Da du kun behøver brønden til eventuelt spildevand, så kunne du lige så godt have et afløbsrør til fx håndvask, med vandlås.

Ja, det enkleste må jo være bare et rør i gulvet og evt. bygge en vandlås under huset af fordele, eller sætte en gulvafløb ind til køkken, de er meget små, purus har sådanne

Brillant, tak for gode tips! Tanken er, at vand skal kunne rinde ned i brønden, hvis der skulle opstå nogen form for lækage, så den der køkkenvariant ser helt strålende ud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.