Skal bestille byggmateriale fra Polen. Hvis man har en momsregistreret firma (i Sverige), så trækker den polske byggematerialefirma momsen fra.
Mine spørgsmål er så:

Hvordan indberetter man i Sverige?

Hvordan i alverden skal Skatteverket få at vide, at man har importeret, når Tullverket hævder, at de ikke bekymrer sig ...?

/ucke
 
Ved ikke sikkert, men den der jo bliver "lourad" på moms i det tilfælde er den polske skattemyndighed. Og jeg tror, at det der skal ske er, at den polske virksomhed skal i sin momsdeklaration deklarere dit momsregistreringsnummer. Ellers risikerer de at betale momsen uanset om de har faktureret den eller ej.

Derefter skal der findes et informationssystem mellem skattemyndighederne inden for EU, så det rapporteres til den svenske skattemyndighed, at dit momsnummer har importeret.

Hvis du får en skatterevision, vil de kontrollere dette, og hvis du da ikke har medtaget de fakturaer i din bogføring, så er det både skattesvig og bogføringssvig. Jeg ville ikke turde at tage chancen.

Det der måske er tvivlsomt er, om informationsudvekslingen fungerer.
 
ucke sagde:
Hvordan indberetter man i Sverige?

Hvordan i alverden skal Skatteverket finde ud af, at man har importeret, når Tullverket hævder, at de er ligeglade ...?
Citat fra uckes mail:
Vi skal bestille nogle varer fra Polen i aften. De vil have et VAT-nummer.
Har en bekendt, der har egen virksomhed.
Er det helt risikofrit, tror du, at gøre følgende:
bruge hans VAT men betale fra min bankkonto?
Måske kan mit navn endda stå på regningen? I og for sig ikke så godt
hvis man skal "købe" tingene fra ham.
Kan det blive problemer for den bekendte?
OK, så lad os se, om det er muligt at opklare begreberne. ;)

Det polske firma efterspørger et VAT-nummer for ikke at skulle opkræve polsk moms. Låner du hans VAT-nr., så skal også din vens firmanavn stå på fakturaen. Din ven skal indsende en kvartalsindberetning til skattemyndigheden. Deraf fremgår det, fra hvilket firma (kun VAT-nr. angives) i Polen, han har handlet fra, og for hvor meget. Det samme gælder for det polske firma, som indgiver tilsvarende oplysninger til den polske skattemyndighed.
Det hævdes, at disse to registre sammenkøres regelmæssigt. Jeg mistænker dog, at det kun sker i forbindelse med revision.

Hvis alt skal gå efter bogen, kan din vens firma sælge varerne til dig. Men så skal han pålægge dig svensk moms. :P
En ikke helt anstændig metode til at omgå dette er, at han betragter varerne som vareprøver eller udstillingsmateriale. Dette forudsat at de passer ind i hans virksomhed. Dette kan dog afsløres ved en skatterevision. :P

8) Konklusion: Det er ikke helt risikofrit.

At Tullverket er ligeglad er helt korrekt. De har intet med Skatteverket at gøre. Derimod er Skatteverket interesseret i alt, hvad vi gør og ikke gør. :-X

Forstået? ??? :D
 
Jeg har besluttet mig for IKKE at bruge min bekendte. Min erfaring med Skatteverket er ikke udelt positiv. Hvis sandheden skal frem, så er den snarere ekstremt negativ! (Jeg mener naturligvis, at jeg altid har ret...)
Jeg kan ikke forestille mig at sætte en anden person i problemer for pengenes skyld. Fremfor alt vil jeg ikke have, at nogen skal havne i deres kløer. Den russiske mafia virker nogle gange mere menneskelig end de gør, men oftest ikke...

Tak for jeres svar Immobil & hempularen!!!
 
Hvordan gør man så, hvis man som privatperson vil købe alt byggemateriale til huset i Polen? Skal jeg rejse derhen og betale med rubler og så transportere det hele hjem selv?
 
Immobil sagde:
Citat från ucke`s mail:

OK, så lad os se om det går at rede begreberne ud. ;)

Det polske firma efterspørger et VAT-nummer for ikke at skulle opkræve polsk moms. Låner du hans VAT-nr., så skal din vens firmanavn også stå på fakturaen. Din ven skal indsende en kvartalsrapport til skattemyndighederne. Her fremgår det fra hvilken firma (kun VAT-nr. angives) i Polen han har handlet med og for hvor meget. Det samme gælder det polske firma, som leverer tilsvarende oplysninger til de polske skattemyndigheder.
Det siges, at disse to registre rutinemæssigt sammenholdes. Dog mistænker jeg, at det kun sker ved revision.

Hvis alt skal foregå efter regelbogen, så kan din vens firma sælge varerne til dig. Men så skal han opkræve dig dansk moms. :P
En ikke helt stueren metode til at omgå dette er, at han betragter varerne som vareprøver eller udstillingsmateriale. Dette under forudsætning af, at de passer ind i hans virksomhed. Dette kan dog afsløres ved en skatterevision. :P
Jeg er enig med alle om, at det ikke er risikofrit at forsøge sig med noget lignende. Så dette indlæg ændrer intet i sagen. Men jeg ville alligevel korrigere Immobil, det er det sælgende firma, der indgiver kvartalsrapport, ikke det indkøbende. Heraf fremgår det, til hvilke VAT-numre der er solgt "uden moms" i løbet af kvartalet. Disse er derefter tilgængelige for Skatteforvaltningen at afstemme mod den månedlige momsrapportering, som det indkøbende firma i Danmark skal lave. På denne momsrapport skal også "momsfri" indkøb fra EU angives.
 
Hvad er momsen i Polen?
 
22%...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.