Hej,

Jeg har forsøgt at hænge min centerhøjttaler op på en gipsvæg på følgende måde:

nolLVli.jpg
7Yh9Ppw.jpg

Lige nu sidder den med 2 stk. M6 ekspandere til dobbelt gips i 16 mm gipsplade og 1 stk. 5x60 i noget, der ser ud til at være en træregel. Ja, det er 16 mm gipsplade, der sidder i væggen underligt nok!? Jeg har målt det ved at stikke en søm med hoved ind.

Jeg er dog ikke tilfreds med, hvordan ekspanderskruerne satte sig, sandsynligvis er de for store, så armene snarere bliver kløer, der graver i gipsen.

Så nu vil jeg skifte disse ekspander (molly) skruer ud med noget andet.

Almindelig enkel M6 ekspander til enkeltgips er angivet til 13 mm, ved at måle benene og afstanden kan jeg se, at gipsvæggen vil slutte lige over for bøjningen, hvilket kan medføre to ting. Enten så folder den sig ikke ud, som den skal, eller så folder den sig ud, men skader ca. 2-3 mm af gipsvæggen på indersiden.

J96HIN5.jpg

Det andet alternativ, som er klart meget dyrere, er Gipsanker Toggle, som jeg desværre kun fandt i M5. Ifølge butikken tåler de samme vægt og bruges ofte, når man har fejlet med ekspandere. Fordelen er, at dybden er justerbar, og man kan være sikker på, at det bliver fastgjort som tænkt, jeg er dog ikke sikker på, om skruen virkelig rammer midten af hullet, eller hvor let det er at få den ud igen?

0ALmBWc.jpg

Hvad er den bedste løsning her?

Senest redigeret:
Toggler er rigtig god, men du kan ikke genbruge, hvis du laver en fejl under monteringen.
Men borer du med det rigtige bor, bør der ikke være nogle problemer med at få hullet i midten, men vælg en lidt længere skrue, så du kan bevæge på ankaret, når du har skruet lidt ind, hvis det nu er lidt forkert centreret.

Tak, ja toggler synes at være meget populære, men jeg valgte alligevel at bruge metalexpander 6E, da jeg tidligere har hængt mit TV op med sådanne. Denne version, som er lavet til enkelgips, fungerede rigtig godt trods den usædvanlige tykkelse på gipsen.

Det vigtige er at bruge et expander værktøj, det gør det mere sikkert at finde positionen, hvor expanderen har foldet sig ud korrekt, og det forhindrer også, at man river gipsvæggen op, når hylsen vil dreje rundt (med skruetrækkeren).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.