Tænker du på tømmeret, ikke plankerne?
Man tog nok, hvad man havde ved hånden, men det er sandsynligvis ikke nogen fare. Lugter det meget af tjære, hvis du går tæt på?
Hvornår er huset bygget? Ser ud som typisk 1800-tal.
Ser ud som om nogen har strøget lak eller lignende på visse dele. Kreosot kom i løbet af 20. århundrede.

• Synes
Cecilia Möller og 3 andre
  • Laddar…
I de tilfælde hvor man har kreosot, handler det generelt om, at man har bygget med brugte elmaster. Noget jeg forbinder med sommerhuse fra 60'erne.

• Synes
Torpetpålandet
  • Laddar…
P
Hej og velkommen til dette til tider eminente forum. Desværre mangler jeg evnen til visuelt at kunne identificere kreosot, så der kan jeg ikke hjælpe dig. Men et lille venligt tip til fremtiden er, at det er kutyme ikke at spørge om det samme i to forskellige dele af forumet, såkaldt krydspostning. Det kan gøre såkaldte forumræve vrede, og vrede ræve vil man ikke være i nærheden af.

• Synes
  • Haha
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
surris
Yderst usandsynligt..

• Synes
Thomas Buskhagen og 2 andre
  • Laddar…
Haha jeg er ny her og ville få svar og tænkte at forskellige eksperter hang ud i forskellige fora og man kunne ikke vælge to forskellige så derfor lagde jeg både i byggematerial samt sundhed da det berørte begge! Men så ved jeg det! Tak

• Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Ser ikke sådan ud på billedet, men du kunne gøre lidt arbejde selv. Dels kan du prøve at finde ud af, hvornår huset er bygget og sammenligne det med, hvornår kreosot kom og begyndte at blive populært. Derefter kan du tage nogle prøvestykker af det træ, du mistænker kunne have kreosot, og sammenligne med billeder af, hvordan kreosot ser ud. Du kan også lugte til det træ, du mistænker, og sammenligne med træ, du ved ikke har kreosot.

Hvad jeg kan se, så ser byggestilen, som loftet er bygget med, ud til at være meget ældre end teknikken til at bruge kreosot er. Jeg associerer kreosot med en mere brun og sort tone, end hvad dine bjælker har. Træ kan blive gråt med alderen.

Endelig kan du stille dig selv spørgsmålet, hvorfor de skulle bruge træ med kreosot på oppe på loftet?

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Kreosot plejer at være brunt og lugte som gamle jernbanesveller, dvs tjæreagtigt. Gråt er snarere et tegn på vejrudsat træ. Måske har træet ligget udendørs, inden huset blev bygget.
Der er lille grund til at bruge imprægneret træ, hvor det ikke skal udsættes for fugt/vand.

• Synes
Ymp og 5 andre
  • Laddar…
Kreosot er en gulaktig gennemsigtig væske, hvis den laves af trætjære og er helt ufarlig. Laves den af stenkulstjære, er den kræftfremkaldende og har en brun tjæreagtig farve. Denne type er stort set kun blevet brugt til sveller og tele/el-stolper.

Jeg kan via fotoet ikke se, at der findes den farlige type.

Måske har vi en "farlig" elstolpe på vores grund. Den lugter faktisk meget godt af tjære, så den er måske imprægneret med almindelig trætjære.

• Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Düsseldorff
Jeg har bygget en del havetrapper med kreosotimprægnerede sveller. Holder i princippet evigt. Når de først er på plads, er det omtrent som asbest: Lad være med at slikke på dem, så er det roligt.

Det er dog udendørs. Har aldrig hørt om, at man skulle bruge kreosot på et loft, bortset fra hvis man genanvender stolper, som nogen nævnte. Det ligner heller ikke kreosot på dit billede.

• Synes
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
Bare som en tilføjelse. Undgå at røre kreosotimprægneret træ som gamle telefonpæle og jernbanesveller uden beskyttelseshandsker. De giftige stoffer trænger igennem huden. Unødvendigt at udsætte sig for dette, når man kender risikoen.

Træet i torpet er dog ufarligt, så vidt det kan ses.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Kreosot er vel sort? Ser intet andet end frisk gul træ og dele, der er grånet af alder. Kender heller ikke til, at kreosot nogensinde er blevet brugt til at male på imprægnering på hverken planker eller reglar, det er som andre allerede har sagt telefonpæle og muligvis gamle jernbanesveller. Man vidste jo allerede, da det blev skabt, at det var vanvittigt giftigt, det var vel delvist derfor, det blev brugt, man slap for ukrudtet på købet ligesom.

• Synes
The_Sweet_Spot
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff sagde:
Jeg har bygget ret mange havetrin med kreosotimprægnerede sveller. Holder stort set evigt. Når de først ligger på plads, er det lidt ligesom asbest: Lad være med at slikke på dem, så er det roligt.

Det er dog udendørs. Har aldrig hørt om, at man skulle bruge kreosot på et loft, undtagen hvis man genbruger stolper, som nogen nævnte. Det ligner heller ikke kreosot på dit billede.
Ja men det udvasker også til grundvandet. Dog mindre og mindre jo længere tiden går. Uegnet hvis du har egen brønd.

Der findes et par studier om dette. Udvasker mest når de ligger under vand.

• Synes
Joakim654
  • Laddar…
Düsseldorff
G Genomklok sagde:
Ja men det lakker ud til grundvandet også. Dog mindre og mindre jo længere tiden går. Uegnet hvis du har egen brønd.

Findes der par studier på dette. Lakker mest når de ligger under vand.
Ok, det var mere end jeg vidste. Det jeg har bygget ligger ikke under vand og ingen af ejendommene har egen brønd. Men det er selvfølgelig uegnet at forurene grundvandet med kreosot. Jeg må læse op på det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.