Hej!

Jeg bor i et prefab-rækkehus fra tidligt 90'erne, og den seneste uge eller så har min kone og jeg bemærket en mærkelig lugt i køkkenet. Efter at have gjort rent, ledt, renset i rør osv. uden at det forsvinder, kom vi i dag på, at det måske er fugt i loftet. I vinter spildte vi nemlig et glas vand på gulvet i soveværelset (som ligger oven over køkkenet), og en del vand dryppede gennem loftet i køkkenet. Jeg borede da et hul i køkkenloftet og fik alt vandet ud. På grund af hullet tænkte jeg (naivt?) at resterende fugt ville blive luftet ud. Siden da har vi ikke tænkt mere på det indtil i dag da...

Hvad gør jeg nu? Min spontane tanke er at bryde op og kigge. Men jeg ved ikke, om det er så nemt. Nedefra ødelægger jeg i så fald loftet, da det er en form for huthonit-loftplader, som ligesom hakker i hinanden. Jeg tror ikke, at jeg kan få en sådan plade ned uden at ødelægge den. Ovenfra er det måske lettere, der ligger et klikgulv oven på den originale linoleumsmåtte (og under den ved jeg ikke). Så jeg ville altså have brug for at fjerne gulvsokler, tage et par gulvbrædder op og derefter rive et stykke af måtten op.

En tredje mulighed er vel at ringe til Anticimex direkte og overlade spørgsmålet til dem og stå parat med åben pengepung i baggrunden...

Hvad anbefaler I?

Det virker usandsynligt, at et væltet vandglas skulle give en fugtskade flere måneder senere? Det burde være tørret ud af sig selv for længe siden. Fugtskader får man, hvis der tilføres fugt hele tiden.

Tak, vi ringede Anticimex og de var også inde på, at det kunne være noget helt andet, der lugter. Især eftersom vi ikke ser nogle visuelle tegn på fugt/skimmel.
Det er svært at beskrive lugten, men et sted mellem bræk/gæret/surt... Lugten er tydeligst midt i rummet, i hovedhøjde/tæt ved loftet. Vi har dog en udsugning i loftshøjde i det ene hjørne, hvilket gør lugten svær at placere...

Hvis ikke nogen her kommer med et lyn fra en klar himmel, er planen, at vi gør grundigt rent i køkkenet i morgen. Trække komfur, køleskab/fryser frem osv. Hvem ved, måske ligger der et gammelt stykke kød eller en død rotte eller sådan noget :)

Ja, fugt kan det vel iofs. være, men ikke fra vandglasset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.