15,016 læst ·
23 svar
15k læst
23 svar
Mistænkelige bjælker (igen).
Side 1 af 2
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Jeg er i gang med at renovere et hus, der har haft problemer med fugt, skimmel, dårlig lugt osv. Det er gået godt indtil nu, og jeg er nu på sidste del af krybekælderen, da jeg gjorde en ny opdagelse.
Syllerne bliver mørkere og mørkere, jo nærmere væggen man kommer, og de er rigtig sorte. Jeg kan ikke finde ud af, om det er råd, der har sat sig, for træet i sig selv føles hårdt. Findes der noget middel ud over cuprinol, som man brugte i 60'erne til at beskytte syller?
Det ser næsten ud som kreosotbehandlede jernbanesveller/telefonsstolper...

Syllerne bliver mørkere og mørkere, jo nærmere væggen man kommer, og de er rigtig sorte. Jeg kan ikke finde ud af, om det er råd, der har sat sig, for træet i sig selv føles hårdt. Findes der noget middel ud over cuprinol, som man brugte i 60'erne til at beskytte syller?
Det ser næsten ud som kreosotbehandlede jernbanesveller/telefonsstolper...

Hvis det er kreosot, så er det vel i princippet lige så slemt som skimmel.
Jeg er ikke sikker, men jeg er ret sikker på, at kreosot absolut skal undgås indendørs.
Trykimprægnerede syllar risikerer også at lugte, selvom de ikke rådner, men det vidste du sikkert allerede.
Men sæt kniven i syllarna og lav en egen vurdering af, hvor godt træet er.
Jeg er ikke sikker, men jeg er ret sikker på, at kreosot absolut skal undgås indendørs.
Trykimprægnerede syllar risikerer også at lugte, selvom de ikke rådner, men det vidste du sikkert allerede.
Men sæt kniven i syllarna og lav en egen vurdering af, hvor godt træet er.
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Undrer hvordan man finder ud af materialet/stoffet. Hmm, gamle telefonpæle, er de kreosotbehandlede hele vejen igennem, så træet er sort hele vejen? Trykimprægneret er det ikke, og det er heller ikke cuprinol, da det ville have været grønnere. Begynder at kunne dette nu med at kæmpe mod mistænkeligt byggemateriale, men så mørkt træ har jeg ikke stødt på før.magnu sagde:Hvis det er kreosot, så er det vel i princippet lige så slemt som skimmel. Jeg er ikke sikker, men jeg er ret sikker på, at kreosot absolut skal undgås indendørs. Trykimprægnerede lægter risikerer også at lugte, selvom de ikke rådner, men det vidste du sikkert allerede. Men sæt kniven i lægterne og lav din egen vurdering af, hvor godt træet er.
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Har du boret ud prøver fra træet og det mørke er på overfladen, dvs det er påpenslet med et middel af en eller anden slags.
Jeg syntes, det lugtede som en kulmila eller gammelt tømmerhus, da jeg begyndte at bore ud af det. Mindede om tjære, ret skarp lugt.
Får se hvordan lugtprøverne føles om et par dage.
Jeg syntes, det lugtede som en kulmila eller gammelt tømmerhus, da jeg begyndte at bore ud af det. Mindede om tjære, ret skarp lugt.
Får se hvordan lugtprøverne føles om et par dage.
Shadowfire : Sådan ser nogle reglar ud i min krybekælder også. Besigtigelsesmanden som besigtigede nabohuset snakkede om brun cuprinol. Min far derimod tror, at det er asfaboarden der har farvet af på grund af, at det har været fugtigt der engang i tiden. Er der nogen der ved om, asfaboard farver af overhovedet?
I mit tilfælde er reglarne kun overfladisk misfarvede/behandlede men stadig hårde som sten.
I mit tilfælde er reglarne kun overfladisk misfarvede/behandlede men stadig hårde som sten.
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Jeps, har nu lavet lugtprøver på flere af delene. Det er kun visse syller, der er brune, og det er kun overfladisk. Alt peger på, at det er brun cuprinol. Lugtprøverne afslørede heller ikke nogen specielt farlig lugt, der var en vis cuprinollugt, men hverken skimmel eller andet. Har udskiftet et par dele nu, som jeg alligevel syntes var lidt "uattraktive" og som var lette at udskifte. Resten får blive, da jeg i øvrigt har en god krybekælder med lav luftfugtighed (overdimensioneret affugter).jzz sagde:Shadowfire: Sådan ser nogle regler også ud i min krybekælder. Inspektionsmanden, der inspicerede nabohuset, mumlede noget om brun cuprinol. Farsan derimod tror, at det er asfaboarden, der har farvet af, fordi det har været fugtigt der engang i tiden. Nogen der ved, om asfaboard farver af overhovedet?
I mit tilfælde er reglerne kun overfladisk misfarvede/behandlede, men stadig meget hårde.
Sådan så en del ud, som jeg smed ud... på billedet kan man se, hvor jeg har taget lugt- og boreprøver.

Det ser præcis ud som mit annebergshus fra 60'erne. Gulvisoleringen havde meget at ønske samt at der var tjærepap i hele trossbunden. Jeg rev mine regler ud trods at der ikke var noget galt med dem, men havde brug for mere stivhed.
I mit tilfælde syntes jeg, at det sorte kom fra snavs da det blæste godt i gulvet i kombination med pappen. Det der var cuprinolat var syllen.
I mit tilfælde syntes jeg, at det sorte kom fra snavs da det blæste godt i gulvet i kombination med pappen. Det der var cuprinolat var syllen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Gå ud i den friske luft og træk vejret ind gennem næsen og ud gennem munden et par gange.A ansgar46 sagde:
Gå derefter ind og lugt på genstanden ved at trække vejret ind gennem næsen.
Hvad lugter det af?
Kræver naturligvis at man har en normal lugtesans eller bedre.
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Desværre er det ikke helt så enkelt. Hjernen og lugtesansen har en evne til at sortere visse lugte fra eller forvrænge dem, hvilket komplicerer det hele. Det er ikke nok at trække frisk luft og gå ind og lugte til noget for at have en nulstillet lugtesans. Det tager ofte mindst 24-48 timer i et andet miljø for at få en nulstillet lugtesans.KnockOnWood sagde:
Det er netop dette, der gør, at en person med dårlig hygiejne ikke selv opdager, at vedkommende lugter dårligt, for hjernen og lugtesansen har sorteret den lugt fra, så den "eksisterer ikke" i denne persons verden. På samme måde som personer i syge bygninger ofte ikke opdager, at deres tøj er lugtbefængt - mens omgivelserne mærker det straks. På samme måde som at man kan gøre "toeren" på tønden i ro og mag uden at bekymre sig om lugten, mens hvis en anden har gjort toeren på samme tønde, kan man synes, det lugter fælt - selvom man har produceret tilsvarende fækalier.
Jeg har dog opdaget, at lugtesansen nulstilles midlertidigt af vibrationer i kraniet, hvilket opnås, når jeg børster tænder med en elektrisk tandbørste. Sjovt nok opdager jeg så lugte, som jeg ikke har lagt mærke til før (og det har intet med mundhygiejnen at gøre, men kommer fra huset).
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Lugtprøver foretages på flere måder, enten ved at man tager et stykke materiale fysisk f.eks. isolering eller at man fræser et stykke ud af en syld og lægger det i en pose. Helst dobbeltposer. Derefter forsegler man det og lader det "godte" til sig et stykke tid, før man åbner indholdet og lugter til det. Når det gælder syge huse, skal man åbne indholdet et andet sted (eller bede en bekendt, der ikke har et sygt hus, om at lugte for en). Risikoen er ellers, at ens eget lugtesans allerede har sorteret netop den lugt fra, så når man lugter til materialet, lugter det friskt, selvom det er lugtsmittet.A ansgar46 sagde:
Lugtprøver foretages også ved, at man tager f.eks. nyvasket stof (uden skyllemiddel eller vaskemiddel, men vasket ved 90 grader) og hænger det op rundt omkring i rummene. Derefter lader man det hænge der 7-10 døgn eller mere. Hvis der findes en lugtkilde, som lugtsmitter tekstiler og organisk materiale, vil stofstykkerne tiltrække lugten. Derefter gør man det samme ved at lægge dem i poser, måske mærker op med hvilket rum de har været i, og åbner dem et par dage senere i en anden miljø (eller beder en bekendt om at prøve).
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Ja, du har naturligvis ret!S shadowfire sagde:
Men jeg havde mest i tankerne trådskaberens demonterede og udsmidte trædele.
Jeg plejede at gøre sådan, de første år i vores nye hus, at jeg bad folk, der kom for at hilse på, at fortælle, om de syntes, at det lugtede af noget i vores nye hus. Fremfor alt fordi vi kørte ventilationen på ret lavt niveau.
Ja, det tager flere dage for lugtesansen at "nulstilles" 
Vi har udover villaen vi bor i, et fritidshus. Når man rejser mellem dem og ankommer til det ene af stederne, så kan man mærke, at fritidshuset for 10 år siden var beboet af en ryger. Hjemme føler vi, at der har været hunde.
Sidder i væggene og kan ikke rengøres væk. Spærremaling og nye overflader præcis overalt fjerner det måske på sigt.
Vi har udover villaen vi bor i, et fritidshus. Når man rejser mellem dem og ankommer til det ene af stederne, så kan man mærke, at fritidshuset for 10 år siden var beboet af en ryger. Hjemme føler vi, at der har været hunde.
Sidder i væggene og kan ikke rengøres væk. Spærremaling og nye overflader præcis overalt fjerner det måske på sigt.
Byggeveteran
· Åland
· 2 076 indlæg
Asfaltboard smitter ikke af, men kan blive angrebet af skimmel i krybekælder. Derudover blæser det lige igennem dem. Fjern et stykke af træet, læg det i en plastikpose og spørg f.eks. Anticimex om, hvad det kan være. Hvis du har prøven i en pose, lugter det efter et stykke tid.J jzz sagde:Shadowfire: Sådanne ser nogle regler ud i min krybekælder også. Besigtigelsesmanden, der besigtigede nabohuset, snakkede om brun cuprinol. Min far derimod tror, at det er asfaboarden, som har smittet af på grund af, at det har været fugtigt der engang i tiden. Er der nogen, der ved, om asfaboard overhovedet smitter af?
I mit tilfælde er reglerne kun overfladisk misfarvede/behandlede men stadig stenhårde.
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
En ordentlig ozongasning kan hjælpe, hvis I slår ventilationen fra eller minimerer den og tager væk på ferie eller andet samtidig. Jeg har i flere år brugt et ozonaggregat i mit syge hus netop for at sanere og dræbe passive lugtkilder, dvs lugtsmittede materialer.M MagHam sagde:Ja, det tager flere dage for lugtesansen at "nulstilles"
Vi har udover villaen vi bor i, et fritidshus. Når man rejser mellem dem og ankommer til det ene sted, så kan man mærke, at fritidshuset for 10 år siden blev beboet af en ryger. Hjemme kan vi mærke, at der har været hunde.
Det sidder i væggene og kan ikke gøres rent. Spærremaling og nye overflader overalt vil måske fjerne det på sigt.