Har tidligere lavet omkring 10 understøbninger uden problemer, har da brugt Weber EXM 702. Perfekt resultat hver gang. Min lokale byggemarked skiftede i foråret fra Webers sortiment til Finjas, så det blev Finja expanderbeton Fin.
En afvekslingsbjælke HEA140 som blev understøbt i begge ender. Fyldte op med expanderbeton og alt så fint ud. Dækkede den frie overflade med plastik, holdt det derefter fugtigt. Støbningen blev udført i lørdags og i går, da jeg kiggede nærmere, mistænkte jeg, at det var "gået galt". Lavede en tidlig afformning og ganske rigtigt kom der en del eder fra mig. Det der er sket er, at expanderbetonen har "krympet" ... har ca. 1-2 mm afstand fra expanderbetonen og stålbjælken ... på begge støbninger ... Første tanke var, at jeg ikke havde gjort det tæt, og der var en lækage, men kunne ikke finde noget, og at det blev ens på begge støbesteder ... Arrr.
Kan nævne, at jeg fyldte op med expanderbeton 10 mm over undersiden af stålbjælken og at jeg forsigtigt rørte for at sikre, at der ikke var nogen luftlommer.
Er der nogen der har oplevet noget lignende? Og hvad kunne forårsage dette?
Må tage fat i det i aften efter arbejde, har overvejet flere forskellige løsninger, men det eneste jeg kommer tilbage til er at forsøge at banke det ned og støbe igen (bliver mindre sjovt at banke ned, men har nok ikke så mange valg)