Er i gang med at renovere i et 70'er hus, hvor vægge, loft og gulv består af råspont. Væggene var beklædt med tretex plader, indenfor råsponten sidder der noget "pap" og i loftet sad der spændevæv og på gulvet laminat. Det der "bekymrer mig" er nuanceforskellen på væggens råspont sammenlignet med gulvets og loftets. Væggen er som grålig i farven mens gulv og loft ser ud som ny råspont. Hvordan ser skimmel ud på råspont, er der nogen risiko for at væggen ikke har det godt, med tanke på alle risikokonstruktioner og lignende der blev lavet i 70'erne? Svært at se på disse billeder måske, men det er meget tydeligt "live". ........Hvorfor er det lige væggen der er blevet misfarvet, nogen venlig sjæl der har nogen tanke om dette?? Råspont i et 70'er hus med gråtonede vægge og lysere gulv og loft. Misfarvning diskuteres som mulig risiko for råd eller skimmelsvamp. Gråagtige råspontvægge i rum under renovering med træloft og trinladder, misfarvning bekymrer ejeren.
Mvh Thomas

Det er vel helt enkelt sådan, at vægpanelen er blevet behandlet med noget.

Måske for at modvirke skimmel eller utøj :)

Kan ikke forestille mig, at der er noget galt, men det er nok, som KnockOnWood skriver. Af en eller anden grund er væggen behandlet med noget. Måske havde man tænkt at have den synlig først? Eller så har man måske fundet et restparti?

Det er ikke sådan, at det er rester af beton?
Kan jo have anvendt råsponten, når de formede kælderen, hvis du har nogen.

Har jo faktisk en støbt hvælving som mellemetage, jeg håber, at din gætning er den rigtige klev ville spare mig for meget hovedpine.......

Oleg mener jeg.......

Hvis du skraber med kniv, skulle der gerne løsne sig lidt mørtel, der sidder fast.

Plukkede ned råsponten for at undersøge, og væggen føles sund, så du havde nok ret oleg, tak for alle de hurtige svar.........

Har svært ved at se det være muligt at rive ned et stemplet råspont for hvælvingstøbning og derefter rive det helt ned og genbruge det

Ser mere ud som det er malet som nævnt tidligere

hmm det gør man jo endda når man former og støber i dag.
så det ser jeg som fuldt muligt

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.