Hej!

Fik forleden en oplysning om, at man ikke skal blande savsmuld og mineraluld på grund af, at det skulle binde fugt imellem disse lag.
Kan det være rigtigt, eller hvad tror I?

Jeg har i to rum suppleret isoleringen i bjælkelaget, som består af spånisolering (hus fra begyndelsen af 40'erne) med en 50 mm mineraluld, da savsmuldet har pakket sig sammen. Var dette nu forkert, eller hvad??

Svante

Som jeg har forstået, så stemmer det, som du beskriver. Dette skyldes, at mineraluld mangler hygroskopiske egenskaber, dvs. den kan ikke optage og afgive fugt på samme måde som spån eller andre cellulosebaserede materialer. Dette indebærer, at fugt, der afgives fra spånet, ikke optages af mineralulden, men forbliver midt imellem isoleringslagene.

Det er ikke blandingen af materialer i sig, der kunne skabe problemer, men det kan være, at i visse enkelte tilfælde fungerer spån med sine hygroskopiske egenskaber på steder, hvor en mineraluld ville have ført til en for høj fugtkoncentration. Det vil sige, at hvis man har så meget fugt i for eksempel et bjælkelag, at man får problemer med en blanding, så ville man sandsynligvis have fået problemer, selvom man kun havde lagt en mineraluldsisolering.

Jeg ville ikke bekymre mig overhovedet, hvis jeg var i dine sko.

Tak for svarene.

Jeg er ikke specielt bekymret for, at der skulle opstå problemer i trossbunden, men derimod fik jeg noget at tænke over angående den ekstra isolering, der blev lavet i slutningen af 70'erne oppe på loftet (tidligere ejer). Fugtigheden varierer ret meget mere der end i selve huset, specielt her på vestkysten. Der lagde man en måtte oven på spånpladeisoleringen, dog en papirovertrukken en. I min iver tog jeg et kig der nu her til morgen og fandt ikke skyggen af en forandring. Så alt i alt tror jeg ikke, der vil ske noget, det har jo ligget der i snart 30 år.

Svante

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.