Skal op med gips på væggene i et kommende badeværelse for derefter at lade gulvlæggeren opsætte ny vådrumstapet.

De eksisterende stående reglar varierer mellem alt fra 300mm til 650mm i cc-mål, helt efter husets tidligere ejers ønsker og standard. :rolleyes:

Jeg er kommet frem til, at det nemmeste nok er at skrue en liggende spredt panel op på cc 300, før gipsen skal op.
Vil dog ikke have, at det skal bygges for meget i dybden på grund af forskellige årsager, så jeg undrer mig over, hvilken dimension man tør gå ned til på spredningen uden at miste for meget stabilitet?
På nogle steder skal spredningen også fungere som indskud for at skrue op karbadarmatur, håndklædetørrer, radiator osv.

Byggestandard synes at være 45x45, men jeg har fået den opfattelse, at det mest er for at få plads til isolering og el.
I loftet fungerer det jo fint med 28x70 og i nogle tilfælde endda med 22x70. Tør man gå ned til en af disse dimensioner på spredningen også i væg?

28x70 holder garanteret!

Du skal ikke have plyfa bagved?

• Synes
Pompadom og 1 anden
  • Laddar…
Hvorfor ikke indfælde en regel hvor det er nødvendigt i stedet.

hantverkare1 sagde:
28x70 holder garanteret!

Du skal ikke have plyfa bagved?
Top! Præcis hvad jeg ville høre.

Plyfa i stedet for glesen eller både gles og plyfa før gipset?

cecar33 sagde:
Hvorfor ikke indfæld en regel der, hvor det er nødvendigt i stedet.
Skal indfældes mange steder i så fald. Desuden meget pillearbejde på to af ydervæggene, som delvist består af liggende tømmer op til midjen, hvor man har salet reglerne på tømret. Får samme arbejde, hvis jeg skal indfælde lodret.

Har svært ved at finde bredere gles end 28x70 til kortlingerne. Det ville have været fint med 28x140 til det formål.
Tør man sætte to stykker 28x70 sammen, hvor man skal skrue opblanderen op? Hvad sker der, hvis man ved et uheld sætter skruerne midt i sprækken, vil det sidde ordentligt, eller er det en risikokonstruktion?

28x145 findes jo som terrassebrædder til 16;-/lm, det burde vel kunne bruges her også.

• Synes
Pompadom
  • Laddar…
Hej ville nok anbefale dig at sætte 16mm plyfa eller min egen favorit 17mm råspont bag gipsen.

• Synes
Pompadom
  • Laddar…
Vil gerne takke for alle de gode tips :)

Min lokale byggemarked havde tilfældigvis paneler i både 28x120 og 28x145 liggende, se på det ja, nogle gange har man heldet med sig.
Taget er færdigt, væggene på vej.
Har ikke helt besluttet mig for, hvilken type plader der skal op. Plyfats være eller ikke at være. Dobbeltgips eller enkeltgips.
En væg må i hvert fald nøjes med kun et lag gips. Må ikke bygge for meget. Bare krydse fingre for, at ingen vil falde igennem den.

Alle disse valg... :x

fahlis sagde:
28x145 findes jo som trallvirke til 16;-/lm, det burde vel kunne bruges her også.
Trallvirke er vel ofte imprægneret? Det skal man aldrig bruge indendørs.

Impregneret bør nok undgås indendørs.

Lago sagde:
Hej skulle nok anbefale did at sætte 16mm plyfa eller min egen favorit 17mm råspont bag gipsen.
Hvad siger branche-reglerne om råspånt bag gips?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.