Hej!

Jeg skal bygge et enkelt skærmtag med ribbväggar til at stille cyklerne under. Jeg har søgt og kigget i Träguiden, men bliver ikke helt klog.

Den bagerste bærende bjælke fastgøres direkte på den eksisterende garagevæg, den forreste på 3 st stolper 70x70. Bredden er 2400, så ca. 1200 mellem stolperne. Er 45x120 passende til de bærende bjælker, eller kan man gå op eller ned et skridt?

Jeg tænkte at lægge et almindeligt plåttak øverst. Spændet på bjælkerne bliver 2 meter, c/c 60. Jeg har dog brug for at spare så meget som muligt i taghøjden, for ikke at slå hovedet i taget yderst. Hvor lille dimension på bjælkerne kan jeg slippe afsted med? 45x95? Sammenlimede 45x70? Jeg lægger lægter ovenpå med passende c/c-mål afhængigt af, hvilket tag det bliver.

Kan man måske spare på hældningen? Jeg havde tænkt 1:10, men hvis det kan reduceres yderligere, redder man jo nogle cm der også. Lidt lækage under de værste regnskyl kan vi acceptere, ligesom visse nedbøjninger, hvis det mod forventning skulle blive nogle dm sne. Snezone 2.

Hvad tror I?

Jeg ville nemt have turdet tage chancen på 45x95.

Du kunne jo kompensere lidt for det ved at reducere cc-målet mellem spær.

• Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
nimhed nimhed sagde:
Jeg ville let have turdet at tage chancen med 45x95.

Du kunne jo kompensere lidt for det ved at mindske cc-målet mellem tagspærene.
Tak for svaret. Føles betryggende 👍Ja, kan jo gå ned til 400 mellem bjælkerne i stedet, så går det op.

• Synes
nimhed
  • Laddar…
B
Vores udhuse har 95 x 45, omkring 3m spændvidde. Sneområde 1.5. Det er ikke mig, der har dimensioneret dem, jeg synes det er lidt tyndt. Har skovlet taget én gang på 15 år, og taget er eternit, så det har jo tydeligvis virket i alle år.

Måske har tidligere ejere sat støtte under reglarne mod pladen, eller skovlet. Eller bare haft held.

Er man bevidst om, at man har svage spær, kan man jo planlægge at skovle taget.

Jeg ville ikke gå under 14 i tagvinkel med plade i normale tilfælde, men skal der kun stå cykler, antager jeg, at det ikke får så store konsekvenser, hvis det bliver lidt vådt under taget?

• Synes
krbj
  • Laddar…
B BSOD sagde:
Vores udhuse har 95 x 45, omkring 3m spændvidde. Snezone 1.5. Det er ikke mig, der har dimensioneret dem, jeg synes, det er lidt spinkelt. Har skovlet taget en gang på 15 år, og taget er eternit, så det har jo åbenbart fungeret i alle år.

Måske har tidligere ejere sat støtte under reglerne mod pladen nedenunder, eller skovlet. Eller bare været heldige.

Er man bevidst om, at man har spinkle tagstole, kan man jo planlægge at skovle taget.

Jeg ville ikke gå under 14 i taghældning med plade i normale tilfælde, men skal det bare stå cykler der, antager jeg, at det ikke får så store konsekvenser, hvis det bliver lidt vådt under taget?
Det lyder jo godt!

Angående tagfaldet overvejer jeg mest, om der er flere risici end lidt lækage nu og da? To sider vil alligevel være åbne, så der vil blæse regn og rusk ind en gang imellem uanset. Har set, at der findes båndplader, der skal kunne klare mere lavhældende tage (7-8°/1:8) og som virker ret enkle at lægge. Burde jo fungere rimeligt og også kunne klare lidt mere snelast, hvis jeg også mindsker mellemrummet mellem bjælkerne, som nimhed foreslog.

B
Sidder der ofte lidt affald fast på taget, hvis det hælder svagt. Plejer at kunne blive mos med tiden. Sneen glider ikke af lige så let, derfor lidt vigtigere at skovle sneen af, hvis der er svage tagspær og meget sne.

Ingen større problemer som jeg ser det for dette tilfælde.

• Synes
krbj
  • Laddar…
S
Måske kan der samles skidt på taget mod garagevæggen, så det bliver dårligt. Især hvis du har lav taghældning. Det afhænger jo af omgivelserne med træer osv.

• Synes
krbj
  • Laddar…
Du kan spare nogle cm, hvis du jackar ur bjælkerne, hvor de ligger på bæringen eller ude på stolperne. Ved siden af urjackning kører du en vognbolt oppefra og ned for at binde sammen.

• Synes
Färgkullan og 1 anden
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge sagde:
Du kan spare nogle cm, hvis du fræser ud i bjælkerne, hvor de ligger på bærende bjælker eller ude på stolperne. Ved siden af udfræsningen kan du køre en vognbolt oppefra og ned for at binde dem sammen.
Jeg følger ikke helt med. Har ingen aktuel billede, men sådan ser garagen ud. Tanken er at fastgøre en indre bærende bjælke under tagfoden (fjerne listen som sidder der nu) og derefter fastgøre bjælkerne med bjælkesko, plus evt understøtte med vertikale stolper mod væggen, hvis det er nødvendigt. Derefter tænkte vi at få ydertaget så langt som muligt ind under tagfoden og montere en standskive ind bagved den nederste panelbræt i garagetaget (den der er fjernet på billedet). Hvordan tror I det ville fungere? Garagens tagfod er ca. 25cm.

• Garaget set fra siden, med tagfod uden liste og en haveslange på væggen. Træpaneler med åbne bjælkerunderstøtninger er synlige.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.