I vores udbygning står malerne i færd med at sætte microlit (Kalder jeg det, men på etiketten står der EasyUp fiberdug) på de spartlede Siporexblokke før tapetsering. Da jeg spurgte, om det er OK at have microlit bagved pejsekassette (gaspejs), havde de ingen anelse og sagde, at de har sat microlit i mange huse, hvor der senere skal monteres pejse af forskellig slags. Jeg har forsøgt at google, men finder ingenting. At vi ikke skal have tapet inde i indbygningen af pejsekassetten er jo selvfølgeligt, men er fiberdug brandbart? Består tilsyneladende af cellulose og polyesterfiber.
Nogen der ved (og ikke bare gætter...)?

Hvad angiver producenten af gaspejsen om afstand til brændbart? Både cellulose og polyester er brændbart. Du kan jo også prøve at sætte ild til et stykke, men er du sikker på at det består af cellulose og polyester, så kan du være rimelig sikker på at det også er brændbart.

A Avemo sagde:
Hvad angiver producenten af gaspejsen om afstand til brændbart materiale? Både cellulose og polyester er brændbart. Du kan jo også prøve at sætte ild til et stykke, men er du sikker på, at det består af cellulose og polyester, kan du være rimelig sikker på, at det også er brændbart.
Det er ikke et spørgsmål om afstand, der må simpelthen ikke være noget brændbart inde i indbygningsdelen, og du har sikkert helt ret med fiberdækket. Man bliver jo lidt skræmt, når erfarne malere siger, at de aldrig har ladet være med at "microlita" der, hvor der skal installeres ovne, og når jeg ikke kan finde en eneste oplysning om dette på nettet. Tak for svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.