Hej!

Vi bor i et hus fra 60'erne, som er af mexitegel. Vi bor lige ved havet/skærgården, og jeg synes bestemt ikke, at mexitegel passer ind. Mexiteglet er i meget god stand uden nogen som helst revner i hverken stenene eller fugerne.

Hvad gør man, hvis man er træt af mexitegel??

brevik sagde:
Hvad gør man, hvis man er træt af mexitegel??
Mal det i en anden farve med silikatmaling, måske? ???

Totte_S
Så en artikel for et par år siden, kan ikke huske i hvilken avis, hvor de pudsede en murstensfacade. Blev et helt ok resultat, og det burde blive en holdbar og god løsning for et hus i udsat klima, om end ret dyrt bare for øjets skyld. Hvis der er dybe fuger og på den måde meget "struktur" i facaden, bliver det måske ikke så godt, går nok meget puds til for at udjævne :-/.

Jeg er enig med Jureit. Jeg har en følelse af, at eternithusene, som er blevet hadet intenst i årtier, er ved at ende blandt bygningsbevarernes beskyttelsesobjekter. Det er kun et spørgsmål om tid, før mexitegl bliver bevaringsværdigt.

Hver tidsperiode har sine hadeobjekter, sine modestilarter og sine gamle beskyttede. Se det som, at du ofrer dig for bevarelsen af en mindeværdig epoke i småhusets historie. ;)

Jeg kender arkitekter, der allerede i dag er begyndt at værne om at bevare mexitegl. Med grøn eller sort skiferpanel på gavlspidsen. Og falske vindues skodder...

Det lyder som om puds-varianterne både er dyre, besværlige og lidt vedligeholdelsesfri. Hvorfor ikke tage mexiteglet ned og sætte træpanel på huset. Mange havnære huse i Bohuslän f.eks. er af træ og malet i lyse farver.

Hvis huset er fra 60'erne og i meget god stand uden nogen som helst revner i hverken stenene eller fugerne, så virker det til at være perfekt for sin miljø.
Hvilket hus med træfacade ville være det uden omhyggelig vedligeholdelse. En udskiftning der ville helt klart være en funktionel forringelse.
Desuden forstår jeg ikke helt hvad der er galt med mexi-tegl ;D.
Så hvad du end beslutter dig for at gøre, tænk efter først.

/EB

Enig med EB og andre...
Ikke mange af os "gamlahus-ejere" kan prale af en perfekt facade ;). Koncentrer din energi og udgifter på vinduer fx, hvis de er fra samme tid ??? eller andet, der trænger til en opfriskning?. Hvid mursten er egentlig ikke så tosset, og hvis man maler vinduer og døre i en farve, man kan lide, så kan det give en vellykket ændring i husets udseende. Alt passer til hvid, havblå fx? Man kan tilføje andre detaljer i omgivelserne (smukke porte, hegn, veranda), der påvirker husets karakter i stedet for ....
Overvej lidt mere... er det virkelig så slemt at have en perfekt facade uden større vedligeholdelseskrav ???
gaia

Smukt skrevet.

/Mexi-Mangelito ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.