Vi har en del rørisolering som en inspektør fra et saneringsfirma i Stockholmsområdet har konstateret indeholder asbest. Han tog aldrig prøver, men stak kun tapetkniven igennem hylstret i rørbøjningen, og da han trak kniven ud, var der hvidt støv på knivspidsen. Han sagde så, at dette helt sikkert er asbest.
Han skar også et hul på en lige strækning og sagde, at der IKKE fandtes nogen asbest.
Jeg forstår, at man kan antage, at det med stor sandsynlighed er asbest, men er det 100% sikkert, at det er sådan? Har man gennem årene anvendt anden isolering i rørbøjninger, der nu et antal år senere ser ens ud, hvis man stikker kniven igennem det? Jeg tænker f.eks. på gipsstøv eller andet? Det jeg overvejer er, om jeg først skal sende materialet til analyse, inden jeg bestiller asbestsanering hos et firma. (Jeg vil dog røre ved "skidet" så lidt som muligt, hvis det ikke er til nogen nytte.) Hvad synes I, skal jeg bare gå ud fra, at der er asbest og bestille sanering, eller bør jeg først sikre, at der virkelig er asbest i rørbøjningerne?
Derudover har et par firmaer kommet med tilbud og beskrevet, hvordan de vil gå til værks for at sanere rørisoleringen i vores fyrrum, hvis jeg bestiller opgaven fra dem.
2 firmaer vil anvende sig af såkaldte Glove Bags. De vil IKKE indpakke/skærme rummet for at minimere støvspredning, og de vil heller ikke anvende luftsluse ind og ud af fyrrummet via kælderdøren, som leder direkte ind i fyrrummet.
1 firma har svaret, at de vil "etablere et område" (de indpakker da et område i rummet og bruger luftsluse/støvsuger til at suge støv ud af rummet), men de vil ikke bruge Glove Bags, når de fjerner isoleringen.
Nogen der har viden om, hvilket af de 2 foreslåede fremgangsmåder der er at foretrække, dvs. som fører til mindst støvspredning til tilstødende rum...
vi kommer snart have behov for at skifte kedel (den vi har i dag er fra 1967), og i forbindelse med det vil rør have brug for at blive skåret/kørt om, så jeg vil fjerne isoleringen inden da.
Da jeg skiftede mit fjernvarmeanlæg årgang 1967, måtte jeg selv forberede det ved at vikle bøjningerne ind i plastik og tape dem grundigt. Derefter kom firmaet, som skiftede fjernvarmen, og skar rørene med en bajonetsav på de lige strækninger. Indpakning og tapning var et krav for at undgå risiko for asbestspredning ved håndtering af røroffene. Udskiftningen blev subsidieret af fjernvarmeleverandøren i stedet for at ombygge anlægget til fjernaflæsning. Det var en pakke med nedrivning og bortkørsel af det gamle og installation af det nye. Asbestsanering indgik ikke, men da jeg lavede de nødvendige forberedelser, blev der ingen forsinkelser.
Skær rørerne på de lige strækninger, hvor der ikke er asbest, og tag dem på lossepladsen.
Sådan gjorde rørlæggeren hos mig, skar der, hvor det ikke var beklædt, så tog jeg selv til lossepladsens asbestaflevering... Har dog rør tilbage, som ikke skal udskiftes. Overvejer bare at lade dem være...
Kapa rören på raksträckorna där det inte är asbets och kör dom på deponin.
Det lyder som en pragmatisk løsning.
Plast ind og tape alle rørbøjninger, og så gå løs med vinkelsliberen eller tigersaven på de lige stræk/fordelere, der er uisolerede og kun hvidmalede.
Så kommer det næste spørgsmål, hvad skal jeg erstatte de nuværende jernrør med? Kobber? Anden type af rør? Jeg mener, jeg har læst, at man bør bruge den rigtige type rør, hvis man skal kombinere med gamle jernrør, så der ikke opstår nogen form for reaktion!?
Mange skifter til plast, har forstået det er vigtigt på radiator system at bruge gastætte rør, ikke kun tappevand rør, pga. ilt ikke skal komme ind i systemet.
Mange skifter til plast, har forstået det er vigtigt på radiatorsystem at bruge gasstætte rør, ikke kun drikkevandsrør, da ilt ikke skal komme ind i systemet.
Typ Uponors CombiPEX? (vi har disse rør som gulvvarmeslanger i nogle rum)
Hos mig brugte de en blanding af plast og metal. Udenpåliggende metal
Kobber er dyrt, men måske det værd med rente på arbejdet endnu dyrere. I lukkede radiatorsystemer er kobber vel Overkill, de ruster jo knap nok pga. ingen ilt...
Sådan ser min forbindelse ud mellem den nye del med kobber og preskobling og det gamle varmesystem (1951, oliefyring).
Man må jo huske, at alle radiatorer er jern, og temperaturreguleringshuse/termostathuse er messing, så man har altid haft en blanding af metaller uanset rørtype.