Vi er i gang med at projektere for at erstatte en bærende væg med en stålbjælke. Bygningsingeniøren har sagt sit, og han sagde 5000 mm HEA 200 stålbjælke med en omtrentlig vægt på 230 kg.

Nu spekulerer jeg på diverse metoder til nemmest at løfte 230 kg bjælke 2,5 meter op i luften og få den derhen, hvor man vil?

At leje en eller anden form for lift ville være det bedste. At få fat i arbejdskraft er nok ikke det store problem bortset fra ølomkostningerne bagefter...

Idéer eller tips?

Jeg spekulerede på det samme tidligere og kom frem til, at egypterne havde nogle gode idéer.

Løft en lille smule og stil noget under. osv. osv osv

Fem stærke mænd løfter, i to etaper. Mellemlander bjælken på et par bukke, læg nogle lastpaller at stå på inden det andet løft.

Findes der plads, så er nogle mænd den bedste løsning. Sørg som sagt for at have et par gode aflæg, så man kan hvile mellem varvene.

Fiks sjpaller eller lign, løft derefter bjælken i den ene ende, læg pallen under så den ene langside befinder sig midt under bjælken. Løft derefter i den anden ende, læg næste palle under mod den forrige, så gentages proceduren, indtil bjælken er oppe. Til sidst kan du anvende stykker af regler eller lign til det sidste stykke.

Lej en alplift. At jonglere med egne løftekonstruktioner på en 230kg tung bjælke kan ende i katastrofe og lemlæstelse.

Vi gjorde som JohnnyZ foreslår.

Køb en kasse øl, inviter fem stærke venner, lav et lager af lastpaller inden.

Fikset.

/ Fredrik

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
Sikken trådnekrofili ... :x

Jeg stemmer på alplift. Koster kun nogle få hundrede (2-400 noget) at leje en dag.
Jeg lejede alplift to dage og fik alle spær og limtræ på plads. Let værd lejeomkostningen.

Havde været meget sjovt at udføre dette løft helt alene ved hjælp af en hævstång. Eller hvorfor ikke dødløft.

Mikael_L sagde:
Sicken trådnekrofili ... :x
.
Oj da, jeg fulgte et link hertil og indså ikke hvor gammel tråden var.
Men det hedder vel trådnekromanti, trådnekrofili er vel (forhåbentlig) noget andet (eller så forstår jeg ikke helt, hvordan du bruger forummet ;-) )

/ Fredrik

Mikael_L
Min latin er ikke, hvad den burde være ... ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.