Hvordan mener du nu? I et nybyggeri mener du? Sagen er vel den, at mellembjælkelaget holder væggene sammen, når kraften fra spærene kommer på, så det skulle være hvis du har spærene på den anden måde, alternativt ikke belaster væggene så meget, med eksempelvis en rygbjælke.
Hvorfor skulle du ønske det?
Hvorfor skulle du ønske det?
Moderator
· Stockholm
· 57 853 indlæg
Det er sikkert muligt at gøre det. Så længe du har en løsning for spærkonstruktionerne. Men hvis du f.eks. har en tagkonstruktion med en bærende møntrem, så giver tagbjælkerne jo kun en vertikal kraft ned på ydervæggen. Med traditionelle spærkonstruktioner skal man have en hanebjælke i bunden af spæret for at holde det sammen, så det ikke presser ydervæggene ud (bjælken opfylder flere funktioner).
Jeg forstår omtrent hvad du mener.
Jeg kommer til at have fagværksspær på gavlene dvs. hvor bjælkerne går højre-venstre på "ritgningen"
og hvor bjælkerne går "op-ned" så tænkte jeg have en saksespær, vi havde tænkt at have rygningstag på midterdelen af huset.
Skaber saksespær vertikale kræfter på bærende indervægge?
Jeg kommer til at have fagværksspær på gavlene dvs. hvor bjælkerne går højre-venstre på "ritgningen"
og hvor bjælkerne går "op-ned" så tænkte jeg have en saksespær, vi havde tænkt at have rygningstag på midterdelen af huset.
Skaber saksespær vertikale kræfter på bærende indervægge?
Klik her for at svare