20,685 læst ·
14 svar
21k læst
14 svar
Mellemrum når man sætter gips til gulv
Moderator
· Stockholm
· 57 875 indlæg
Handler det ikke mere om at HVIS du får en sprække, så skal den være ved gulvet. Dvs. pres pladerne op mod loftet, når du skruer dem fast. Dette for at sprækken lettere skjules ved gulvet.
Trodde også det fra starten, men der står, at man skal have (eller anbefales) 10-15mm mellemrum... Med logikken at man skal have sprækken nederst og ikke ved loftet, føles det mærkeligt, at de anbefaler et ret specifikt mål. Men det ser ud til, at der ikke er nogen problemer, hvis man ikke har det i hvert fald... Så længe man er omhyggelig med mellemrummet, når man lægger gulvet... Dvs. bevægelsesfriheden
Det er jo supergodt at efterlade 3-4 cm mellem gips og gulvspån, hvis man skal ind med et parketgulv. Så får gulvet ordentligt med bevægelsesmulighed, og man kan også bruge pladsen til kabeltrækning. Da man sætter en liste foran, ses det ikke.
Hvis man alligevel monterer gips, er vel argumentet for kabeltrækning under gipsen ret svagt? Man har jo mulighed for at lave en korrekt, skjult installation.
Jeg har også hørt, at der skal være mellemrum nedad, men det har jeg ignoreret. 10 år senere har der ikke opstået nogen problemer. Hvad der kan forårsage lidt problemer, er at der kan springe skår af gipsen, når man skruer den fast mod reglen, hvis gipskanten sidder fast i gulvet på noget, ofte noget affald, som man ikke har fejet væk, fx en tabt gipsskrue.
Et af argumenterne for at have en spalte er, at man skal kunne vaske gulvene med rigeligt med vand uden at det suges op i gipspladen, og det er jo et rimeligt argument for dem, der vasker gulve med meget vand.
Jeg har også hørt, at der skal være mellemrum nedad, men det har jeg ignoreret. 10 år senere har der ikke opstået nogen problemer. Hvad der kan forårsage lidt problemer, er at der kan springe skår af gipsen, når man skruer den fast mod reglen, hvis gipskanten sidder fast i gulvet på noget, ofte noget affald, som man ikke har fejet væk, fx en tabt gipsskrue.
Et af argumenterne for at have en spalte er, at man skal kunne vaske gulvene med rigeligt med vand uden at det suges op i gipspladen, og det er jo et rimeligt argument for dem, der vasker gulve med meget vand.
Dels handler det om, at man lettere får den rette forbindelse til taget ved at presse pladen op. Dels får gulvet bevægelsesfrihed, men det handler også om at beskytte gipsens underkant mod fugt. Størstedelen af den gips, der sælges, går jo ikke til renovering eller nybyggeri af småhuse, men til flerfamiliehuse osv., hvor fugtsikkerheden under byggetiden ikke altid er den bedste. Skulle det så være lidt vådt på gulvet, behøver gipsen ikke at blive ødelagt på grund af dette.
Jeg tænkte på kabler, der dukker op i forbindelse med møblering, som f.eks. et kabel mellem stereoen og gulvhøjttalere, et netværkskabel til en PC, der står 4-5 meter fra stikkontakten osv.mattiasp sagde:
Ja, det er sandt. Jeg kom i tanke om, at jeg har højtalerkabler indfræset i listen i stuen, men når der renoveres der, skal det gøres indfældet. Man burde egentlig trække en masse tomrør og dåser med låg rundt i rummene til fremtidig brug.
Jeg har faktisk trukket en masse ekstra slanger i udbygningen, jeg arbejder på nu. Dels har jeg forberedt til en tænkt 5.1-zone, og derefter har jeg trukket VP32 og VP40-slang til et teknikrum. I boligarealerne vil jeg have almindelige rørudløb, som jeg skruer et dåselåg foran. Så kan jeg flytte en masse grim elektronik som f.eks. TV-bokse, computer mm derned og kun trække HDMI op. Alt kabelrod kan jeg skjule i teknikrummet, så jeg undgår kabelrod i rummet. Og dåselåg kan jeg skære hul i, så det ser pænt ud. Hvis jeg vil fjerne kablet, sætter jeg et helt dåselåg på igen.
En fordel ved at trække nettet som en stjerne er, at det bliver meget fleksibelt. Hvis jeg kun havde trukket slang lidt lokalt, kan det blive sværere at få tingene der, hvor man vil, men med teknikrummet som center i et stjernenet kan jeg på en smidig måde flytte rundt på data, billede og lyd i huset samt føre mere strøm ud, hvis det skulle være nødvendigt. Ved at have grove rør behøver jeg heller ikke at bøvle med konvertere for at køre tingene over Cat6.
OSB + gips stillede jeg på en 28 x 70 mm tyk lægteplade, så med et 15 mm gulv får jeg et rum til at putte kabel i bag listerne, hvis det skulle være nødvendigt. Og i værste fald må jeg tage multicutteren frem og skære lidt mere gips væk.
En fordel ved at trække nettet som en stjerne er, at det bliver meget fleksibelt. Hvis jeg kun havde trukket slang lidt lokalt, kan det blive sværere at få tingene der, hvor man vil, men med teknikrummet som center i et stjernenet kan jeg på en smidig måde flytte rundt på data, billede og lyd i huset samt føre mere strøm ud, hvis det skulle være nødvendigt. Ved at have grove rør behøver jeg heller ikke at bøvle med konvertere for at køre tingene over Cat6.
OSB + gips stillede jeg på en 28 x 70 mm tyk lægteplade, så med et 15 mm gulv får jeg et rum til at putte kabel i bag listerne, hvis det skulle være nødvendigt. Og i værste fald må jeg tage multicutteren frem og skære lidt mere gips væk.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 736 indlæg
Desværre bliver revnerne skjulte motorveje for f.eks. sorte myrer om foråret, hvis man har sådan nogle "vårtegn" i huset. Det er godt med lidt bevægelsesfuger, ellers ser jeg kun grunden som at det er lettere at få pladen på plads, hvis den ikke er nøjagtig lige så høj som væggen så man ikke skal presse den på plads, med risiko for at der går stykker ud af pladen der, hvor det støder på. Senest brugte jeg masonitremsor som afstandsstykker ved plademonteringen, fordi fugen skulle tætnes siden ("vådrum"). Med tykkere sokler behøver parketten ikke gå ind under gipsen.
Gammel tråd men... Selv har jeg altid lagt gips direkte mod gulv når det passede på millimeteren mod loftet. Så afslutter jeg gulvet 10 mm fra gipsvæggen, dækkes af almindelig 12/15 mm sokkel. På den anden side har jeg ingen gulve med kæmpestore spændvidder, som størst typisk 4x6 meter så kræves ikke verdens største bevægelsesfuge, tænker jeg.
Klik her for at svare