Er i gang med at isolere overetagen i vores 1,5 plansvilla. Ville bare tjekke, om jeg har glemt noget, man bør gøre i bjælkelaget, inden jeg lægger gulvspån

- krydsforstærke
- trække vandrør frem til gulvvarmecentralen
- trække afløb til toilet, håndvask og badekar

Noget mere man burde gøre?

Tjek at bjælkerne ligger på 60cc (hvis du har skiver, der skal samles på regel) og er dimensioneret til et badeværelse, hvis du skal have keramik på gulvet.
Skal du have gulvvarme, er vel gles + plade og rør, derefter gulvskiver mest praktisk, så er 60cc målet heller ikke så kritisk.

Tak for svaret! Bjælkerne ligger på c/c 60 undtagen under badeværelset, hvor jeg har lagt ekstra, så de er på c/c 30. Dog tog jeg en almindelig regel og ikke k24 kom jeg i tanke om nu, når jeg skriver. Skal man skifte tror du?

Planlagt er Uponors sporede gulvvarmeplade da den var godkendt til at lægge laminat direkte på. Men glespanel måske er bedre? Jeg syntes, det virkede lettere at lægge spånplader med tanke på vendingerne. Og slipper man gulvpladerne ovenpå, så bør det ikke skille sig alt for meget i pris. Eller?

Da jeg regnede for 3 år siden, var prisen for lægter, plade, rør og 22 gulvspån billigere end sporet 22mm spån, plade og rør. Ulempen er, at gulvet bygger 21mm ekstra på grund af lægterne. Om det er sværere eller nemmere at lægge, ved jeg ikke, da jeg aldrig har lagt sporet gulvspånplade. Men der er ikke noget besværligt med vendingerne, da man skærer lægterne på disse steder.

Ok. Altså værd at regne på. Men hvordan gør man ved vendingerne? Der må man lægge en ekstra bjælke/regulering eller?

Det er ikke så kompliceret, glesen ligger tværs over bjælkerne, der hvor du skal vende, fjerner du ca. 15cm gles på to brædder, så slangen går frit. Glesen er mest til for at skabe plads til slangen og holde pladerne oppe.
F.eks. ved en ydervæg afsluttes al gles ca. 20 cm fra væggen, på bjælken mod væggen sømmes en hel gles langs med bjælken.

Såklart. Tænkte på 28mm gles som skulle være mere bærende. Men du har selvfølgelig ret i, at spånpladegulvet ovenpå bliver bærende. Skal som sagt regne lidt på hvor stor forskel det bliver.

Isolerer ikke en 22mm gulvspånplade meget? Ifølge Uponors lægningsanvisninger kunne man som sagt lægge 7mm laminat direkte på den sporede spånplade.

Så så jeg en fordel mere, og det var, at det bliver et spånpladegulv at lægge sammenlignet med gles + spån.

Hvordan skal man tænke? Det ser ud til at der findes lige så mange måder at gøre dette på som byggefirmaer/producenter.

Det er jo et mellemspær, så det spiller ikke så stor rolle den ekstra 22mm.
Ville gætte på at de fleste lægger sporede spånplader da det sandsynligvis går hurtigere og du har jo ikke risikoen for at skrue en skrue i slangen på samme måde.
Mit spær var fastgjort på lidt forskellige måder, da var spredningen det bedste alternativ for at få det til at fungere for mig.

man bruger almindelig 22mm spån i enderne og sporet skiver imellem, og derefter spor selv med en håndoverfræser, så bliver det nok det mest prisvenlige alternativ...for det er jo vendeskiverne, der trækker den største omkostning

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.