JohanE86
Skal begynde at gøre kælderen i stand og har brug for råd.
Baggrund:
Da de tidligere ejere skiftede til jordvarme, blev påfyldningsrøret til oliefyret tilbage, og efter en fejladresse blev 3 kubikmeter fyringsolie pumpet ind i kælderen. Erstatningen fra forsikringsselskabet blev brugt til at lægge et ventileret gulv. Dette var for flere år siden, og der er ikke gjort meget siden.
Sidste sommer drænede vi hele fundamentet og satte isodrænplader op. Det viste sig, at kun tre sider af kælderen var drænet tidligere, noget vi mistænkte på grund af tydelige tegn på fugt på den side. Nu mangler kun resten, og her kommer min idé. Ved at sætte stålregler mod ydervæggene og efterlade et luftspalte mod loftet og åbent ned mod det ventilerede gulv, skulle også væggen blive ventileret. Jeg vil gerne gøre sådan, fordi der allerede er lidt tegn på fugt et sted, og så vil jeg have al el infællet. Spørgsmål: Kan det fungere? Er det nødvendigt? Findes der et firma, der kan tjekke og forklare?

JAPE har ventilerede gulve og vægge i deres system. Satte det op selv for 1 måned siden. Meget tilfreds. Super nemt system.

Det med indbygget stik i væggen, gjorde jeg ved at fræse gulvet op og borede huller i væggen (der hvor der ikke var ventilerede vægge) til dåserne. Lagde også LK isolerede rør i rør system i det opfræste gulv. Så nu er snart alle rør, der var i loftet, væk.

Der hvor der er ventilerende vægge satte jeg derefter 45mm stålregler og el-dåser, celleplast, "stjernehimmel (det bliver vel stjernetapetserede vægge i stedet) og så gips.

• Synes
JohanE86
  • Laddar…
JohanE86
Tak for tipset

ymmij12 ymmij12 sagde:
JAPE har ventilerede gulve og vægge i deres system. Satte det selv op for 1 måned siden. Er så tilfreds. Super nemt system.

Det med indbyggede stik i væggen, gjorde jeg ved at fræse gulvet op og borede huller i væggen (der hvor der ikke var ventilerede vægge) til dåserne. Lagde også LK isolerede rør-i-rør-system i det opfræste gulv. Så nu er næsten alle rør, der var i loftet, væk.

Der hvor der er ventilerede vægge satte jeg derefter 45mm jernregler og el-dåser, celleplast, "stjernehimmel (bliver vel stjernevægge i stedet) og så gips.
Jeg overvejer at installere JAPE med mekanisk ventilation på gulve og vægge i kælderen. Er alt stadig i orden efter yderligere nogle måneder?

Det er helt fantastisk. Anbefales varmt. Har en radonmåler, og værdien ligger på under 85Bq/m3. Før installationen lå værdien på 147Bq/m3. Det lugter ikke af kælder i rummet. Det er helt klart muligt at bruge rummet som et almindeligt soveværelse eller opholdsstue uden at bekymre sig for, at der kommer giftstoffer fra jord og vægge. Har nogle inspektionslemme (én til at måle lufttrykket, én til stjernehimmel-væggene samt en yderligere til indkommende fjernvarme). Tjekkede lige, og det ser præcis ligesådan ud som når det lige var færdigt(y)

Senest redigeret:
Radon præcis inden Jape vent og en måned efter vent

• Radon detektor viser 147 Bq/m³ før installation af Jape ventilationssystem.
  • Radondetektor viser radonkoncentration på 89 Bq/m³.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.