Jeg er ved at rette et gulv op og er stødt ind i problemer med de to sidste gulvåsere.

De er 100x150mm og er indfældet i letbetonstammen på langsiderne. De er drejet mere end 30 grader på den ene side og var sådan, da huset blev bygget, da der er mørtel omkring hele enden i den position.

Jeg vil gerne undgå at lave huller i betonen og gøre noget mere drastisk. De resterende bjælker skruer jeg en regel på hver side af, som jeg retter efter (på hver side for at der så bliver mindre end cc 600 mellem åserne).

Nogen der har tips til en smidig løsning?

Senest redigeret:
Min strategi som den ser ud nu er at lave klodser af 45x70 som jeg limer og skruer på plads med lad os sige 30 cm mellemrum på hver side af hele den del af åsen der er drejet. Det bliver omtrent halvvejs, inden den er tilstrækkeligt i lod til, at jeg kan skrue på siden.

To træklodser fastgjort på gulvbrædder mod en væg af træbjælker.

• Synes
Gabbe1
  • Laddar…
Ingen dum løsning. Jeg plejer også at sætte en regel på hver side for at mindske cc-målene.
Skal du have gulvspån på bagefter, gør det ikke noget, hvis reglarne/gulvåsene ikke er perfekt lodrette. Det vigtige er, at "hjørnet" (hvis det er lidt drejet, bliver det et hjørne og ikke en flad overflade som møder gulvspånen) afrettes mod de øvrige åse præcis som normalt. Min erfaring er, at det ikke er noget problem at lime-skrue gulvspån mod sådan et "hjørne". Hvis man ikke er nærig med limen, bliver det alligevel en stærk samling.

• Synes
Kristofferm
  • Laddar…
Sådan sluttede det hele. Jeg måtte save kiler, som jeg limede og skruede på plads i ca. 3 meter. Satte dem med 30 cm cc. På det værste sted var kilen 55 mm bred (på 150 høj regel).

• Byggeprojekt med trægulv under renovering, hvor kiler blev skåret, limet og skruet på plads. Fugesav ses på trægulvet sammen med træmaterialer.
  • Synes
Kurtivan og 1 anden
  • Laddar…
Nu har du jo løst det eksemplarisk men til fremtidige læsere er et tip at sætte reglen fladt mod bjælken selv hvis den hælder og så høvle den i vater. Når man vejer ind reglen gør man det mod kanten som ligger lavest. Så høvler man indtil den højere kant når samme niveau. Gjorde sådan for nylig og det gik glat med elhøvl. Havde lidt mere beskedne vinkler, måske 10°, men det burde gå godt selv med 30°.

Bernieberg Bernieberg sagde:
Nu har du jo løst det eksemplarisk, men til fremtidige læsere er et tip at sætte reglen fladt mod bjælken, selvom den hælder, og derefter høvle den i vater. Når man justerer reglen, gør man det mod kanten, der ligger lavest. Derefter høvler man, indtil den højere kant når samme niveau. Gjorde sådan for nylig, og det gik glat med elhøvl. Havde lidt mere beskedne vinkler, måske 10°, men det burde gå fint selv med 30°.
I mit tilfælde begyndte skruningen på halve gulvbjælken, så den ene halvdel var lige, og den anden halvdel var kraftigt vredet. Hvis det havde været muligt at tvinge mine regler til at matche skruningen, ville det have været ret meget mere besværligt end som jeg løste det. Men med mindre vridning, så er din løsning meget smidigere.

En tilføjelse er, at for at høvle til overkanten kan man bygge en elhøvl-jig. Jeg havde en til håndoverfræseren, som jeg har brugt nogle steder, men jeg skal lave en til en elhøvl til fremtidig brug.

En elhyvel fastspændt i en hjemmelavet jig, monteret på en trækonstruktion, lader til at blive brugt til udjævning af trægulv.

Denne fyr har lavet et eksempel på princippet for en elhøvl-jig:

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.