Hej

jeg skal bygge et klædeskab, der er 2 meter bredt og 2 meter højt med fire "afdelinger" på en halv meter hver. I hver afdeling skal jeg have hylder. Tanken er at fremstille den i mdf, men skal det være 16 mm eller 19 mm tyk MDF?

Jeg har bygget et spisekammer af plader - ikke MDF men folieret spånplade - og er glad for, at jeg valgte den tykkere variant, dvs. 19 mm.

Tak for svaret. 19 mm føles mere stabilt.

Byggede engang en stereobænk i MDF 19mm, cirka 200*45*60 med 6 rum, og snak om at den blev stabil, læs tung.... Fik brug for hjælp til at bære den ind inden fragten til billakereren ;)

Man kan ikke sammenligne 19 mm spånplade med 19 mm MDF. MDF er et utroligt tæt materiale, mens spånplade indeholder mange hulrum. Kan ikke forestille mig, at det skulle behøve at være 19 mm med så mange skillevægge. Skal bagsiden også være MDF? Bliver nok ikke den billigste garderobe verden har set...men den bliver sikkert flot!

Sådan skal den se ud er det tænkt. Kun rammen vises...dørene skal laves af fyrretræ i form af spejldøre med 3 mm glas i.

garderob.jpg

Det kan være nok med 16 mm? Eller skal jeg vælge en budgetvariant med spånplader? :-/

16 bør være mere end nok! Det er vel ikke et beskyttelsesrum, du skal bygge ;)

Nej, men det afhænger lidt af, hvordan du har tænkt dig løsningen med bagsiden. Jeg ville nok selv have fræset en 4mm rille for derefter at kunne indsætte en bagplade, som stabiliserer hele konstruktionen. Gør du på denne måde, så er 16mm absolut tilstrækkeligt!

Held og lykke!

Tak for svaret! Faktisk skal den sidde fast i væggen, og så bør 16 mm vel være mere end rigeligt...

Sender et billede af den, når den er færdig.

Gjorde noget lignende mod et skrånende tag i et garderobeskab. Jeg valgte 22mm spånplade for at have noget at skrue i og for at få det stabilt.
Kunne i bagklogskabens lys have valgt 19mm spånplade, da det blev meget stabilt (sikringsrum??).
Dog bemærkede jeg, at hvis man skruer interiør op i samme højde (hvilket man sandsynligvis ønsker), er der ikke meget tilbage, hvis man vælger 16mm.

Vi valgte spånplade for prisets skyld. Der var stor forskel, og jeg synes ikke, at det blev dårligere på grund af spånplade sammenlignet med MDF.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.