50,814 læst ·
20 svar
51k læst
20 svar
Matteformel for sekskant
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 indlæg
Det er hypotenusen som er radien. Den ene katet er højden af trekanten. Den anden katet er halve længden af trekantens side.Forrest sagde:
Jeg afbryder her. Trådskaberen har fået svar på sit spørgsmål.
/Stefan
Ok, takker for input. Havde bare ønsket, at tallet opstilles med de cifre nu angivne.
Radien 50,3 (brädklädnad inkluderad)
Tan 30 = X/50,3
X = ? Jeg kan ikke for mit liv forstå, hvordan man får frem værdien af X her...
Men, men jeg kommer vel aldrig fatte det så forstår tråden lægges ned:blushing:
Radien 50,3 (brädklädnad inkluderad)
Tan 30 = X/50,3
X = ? Jeg kan ikke for mit liv forstå, hvordan man får frem værdien af X her...
Men, men jeg kommer vel aldrig fatte det så forstår tråden lægges ned:blushing:
Du får det frem ved at bruge en lommeregner, der kan regne med trigonometriske formler. Og hvis det er som jeg antog i mit første indlæg, at radien er hypotenusen og som Stefab Bengtsson skriver ovenfor, skal du bruge sinus i stedet for tangens.
Hvis du googler på trigonometri, kan du læse mere.
Hvis du googler på trigonometri, kan du læse mere.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 indlæg
tan 30 * 50,3 = 29,04.Forrest sagde:Ok, tak for input. Havde bare ønsket, at tallet blev stillet op med de cifre, der nu er angivet.
Radien 50,3 (bræddebeklædning inkluderet)
Tan 30 = X/50,3
X = ? Jeg kan ikke for mit liv forstå, hvordan man får X's værdi her...
Men, men jeg kommer vel aldrig til at fatte det, så forstår tråden lukkes:blushing:
29,04 * 2 = 58,08.
Siden i sekskanten er altså 58,08. Hvis man regner med 45 mm regel, og 28 mm brædde udenfor det.
/Stefan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 indlæg
Forrest!!
Beklager! Jeg kan se nu, at det jo er dig, der har startet tråden! :blushing:
Det er selvfølgelig ikke op til mig at vurdere, om du har fået svar. Fortsæt med at spørge, indtil du har fået et svar, du er tilfreds med.
/Stefan
Beklager! Jeg kan se nu, at det jo er dig, der har startet tråden! :blushing:
Det er selvfølgelig ikke op til mig at vurdere, om du har fået svar. Fortsæt med at spørge, indtil du har fået et svar, du er tilfreds med.
/Stefan
Klik her for at svare