Jeg overvejer, hvordan jeg på den enkleste og bedste måde kan beklæde en kældervæg af lekablokke.
Jeg har overvejet to muligheder:
1. Stålregel mod lekablokkene og sætte OSB-plader samt gips+tapetsere.
Jeg har ikke tænkt mig at isolere indvendigt, men lade der være et lille luftspalte.
Også en lille luftspalte/sprække ved gulv- & stukliste. Er det nødvendigt?
Er der nogen risiko ved at sætte en OSB-plade der?
2. At pudse lekablokkene og male med silikatmaling.
Det føles lettere at vælge mulighed 1, men jeg er usikker på, om dette medfører nogle risici.
Rummet på ca. 10 kvm skal blive gæsteværelse, hvor to af siderne vender mod ydervæg (2,5x4 m).
Jeg har ventilation med ind- & udsugning. Jeg skal også lægge vandbåren gulvvarme ind.
Nogen tips?
Jeg har overvejet to muligheder:
1. Stålregel mod lekablokkene og sætte OSB-plader samt gips+tapetsere.
Jeg har ikke tænkt mig at isolere indvendigt, men lade der være et lille luftspalte.
Også en lille luftspalte/sprække ved gulv- & stukliste. Er det nødvendigt?
Er der nogen risiko ved at sætte en OSB-plade der?
2. At pudse lekablokkene og male med silikatmaling.
Det føles lettere at vælge mulighed 1, men jeg er usikker på, om dette medfører nogle risici.
Rummet på ca. 10 kvm skal blive gæsteværelse, hvor to af siderne vender mod ydervæg (2,5x4 m).
Jeg har ventilation med ind- & udsugning. Jeg skal også lægge vandbåren gulvvarme ind.
Nogen tips?
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 indlæg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 indlæg
Idioti er det vel ikke, men det er en unødvendig risiko at køre med reglat gips, hvis du synes det fungerer med puds. Gipspuds er lidt mere smidigt at arbejde med som amatør, men det er også blødere og mere følsomt over for stød.
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 indlæg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 indlæg
Pudsnät behøves ikke med gipsmørtel på lecablokke, derimod måske du vil have pudslister, at pudse mod for at få det lige, pudsnæt kan du bruge, hvis du skal pudse over hulrum. Du behøver ikke engang bygge en dørramme op, du kan bruge net, sætte op og pudse direkte på nettet. 20kg gipsmørtel koster 99kr på bauhaus sidste gang jeg var der, 0.8-0.9kg/mm/m² tror jeg det er, tænk på at man gerne skal lægge på i ret tykke lag for at udjævne en skæv væg f.eks. Gipsmørtel skal lægges på i et lag. Når det er tørt i ca. 30 min, skal man svampe det af med et bræt for at udjævne det, derefter glatter man det med et sværd eller spartel. Det er muligt at få det glat som en babynumse, hvis man lægger energi i dette trin. Det kan være en god idé at øve lidt på et skjult sted først. Det kan gøres på lidt forskellige måder afhængigt af det ønskede slutresultat. Dog som jeg skrev er resultatet en blødere overflade end traditionel puds. Hjørner bør forstærkes med hjørneprofiler. Gipsmørtel har også nogle andre gode egenskaber, det udjævner blandt andet luftfugtigheden meget godt. Det er i princippet umuligt at slibe gipsmørtel, det sætter blot slibepapiret til, men du kan gå over overfladen med en stålspartel flere gange, resultatet bliver som sandpapir, hvis du gør dette, før det hærder helt så er det ret effektivt. Skal du spartle mellem forskellige materialer, så har du brug for armeringsdug osv. Gipsmørtel hæfter på meget, men hvis du har en specialoverflade du vil have det til at hæfte på, kan man have brug for svinedyr primer. LECA-blokke, gipsplader og gammel puds er dog ingen problem.
Stor tak for engagementet! Fantastisk værdifuldt. Jeg har nok besluttet mig for at pudse, dog ikke med gips men med pudsemørtel C (uden pudsenet) med pudselister (6 mm) for at få en nogenlunde jævn overflade. Synspunkt på det?
Klik her for at svare