Er uenig med bygherren om materialomkostninger.
Har lavet en tilbygning på et helårs-kapital sommerhus uden for Stockholm. Tilbygningen er 4*3,5 meter i to plan. Rummer i stueetagen hall, badeværelse, toilet, pumpeværelse samt v-rum på overetagen.
Har også bygget en veranda på cirka 30m2.
Vi blev enige om arbejdskostnaden, og jeg fik en indikation på, at materialomkostningen med transport ville blive cirka 80-100 000 (inkl. moms). Nu vil han have 160 000, hvilket virker urimeligt - eller?
Det gælder kun materialer til fundament, gulv, indvendige og udvendige vægge og tag samt terrassen.
Altså IKKE døre, vinduer, VVS, el, plade eller indvendig beklædning som fliser osv.
Hvad er en rimelig materialomkostning?
Føles som om han forsøger at tage igen på materialet, fordi byggeriet tog lidt længere tid end beregnet - men det er jo ikke mit problem.
Taknemmelig for svar og evt. tips om konsulent, man kan hyre for at gennemgå materialfølgesedlerne og vurdere, om det er rimeligt.

Joakim

bed om at få en materialespecifikation og derefter kontakter du et trælast for tilbud på tilsvarende materiale. visse forskelle kan jo forekomme men ikke mere end 15-20%

tak, har tænkt på det. men risikoen er, at jeg får en materialspec. med ikke kun "mit" materiale. findes der nogen skabelon/kalkulation for hvad og hvor meget materiale der skal bruges til at bygge x m2 (i mit tilfælde cirka 25m2).

Hvis du ser på spørgsmålet fra et juridisk perspektiv og hvilket betalingsansvar du har, kan dette måske hjælpe dig.

Hvis I indgik aftale (skriftligt er bedst, mundtligt kan også fungere) efter årsskiftet, gælder den nye forbrugertjenestelov. Bevisbyrden for, hvad der er aftalt mellem jer, ligger da helt på entreprenøren. Hvis det kun er en mundtlig aftale, vil dit ord i en eventuel retssag veje tungt sammenlignet med entreprenørens - men hold dig til sandheden - det betaler sig altid (dokumenter alt på papir, hvad der er sket, godt for hukommelsen!). Hvis I har skrevet en aftale baseret på ABS05, er det absolut nemmest!

Hvis du har fået en pris - selvom den er cirka - for materialer, er det den, der skal gælde. Undtagelsen er, hvis I specifikt har aftalt, at du skal betale faktiske omkostninger for en uspecificeret mængde nødvendige materialer efterfølgende...

Det kan blive sådan, at I kommer til et punkt, hvor I ønsker at indgå et forlig - da kan det være godt at have en materialspecifikation samt en arbejdsspecifikation klar som grundlag for forhandling. En bygningsingeniør kan udarbejde dette - det koster et par tusinde for din tilbygning.

Kontakt din forbrugervejleder eller en entreprenørjurist. Forskellen mellem 80-100 tusinde og 160 tusinde er bestemt værd at undersøge grundigt...

Held og lykke!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.