Hej, har brug for jeres ekspertise lidt her :)

I stedet for at opsætte en almindelig hattehylde på det sted, der er beregnet til dette i vores nye ejerlejlighed, har jeg tænkt at opsætte en hylde af 18 mm hvid spånplade og i bunden af denne hylde fastskrue et 25 mm krom stålrør med fire rørholdere som tøjstang.

Tanken er at udnytte så meget opbevaringsplads som muligt. Både ved at maksimere bredden på tøjstangen og i højden med en solid hylde. Rummet, hvor hylden skal tilpasses, er et ca. 101,5 cm bredt rum mellem et garderobeskab og en gipsvæg. Tanken er at undgå hyldekonsoller og i stedet holde den 40 cm dybe hylde oppe ved hjælp af trælister eller lignende, der er fastgjort til garderobeskabet til venstre, den bageste væg og den højre væg. Garderobeskabets side er lavet af klassisk 16 mm hvid spånplade, og væggene er af gips med regler bagved.

Det jeg er bange for er:
1. At hylden ikke vil klare belastningen af opbevaringen ovenpå og fra tøjstangen og dermed "synke ned" i midten over tid.
2. At stålrørets fastgørelse i hylden ikke vil klare tilstrækkeligt mange jakker og dermed falde ned. Dvs. at spånpladen ikke er tilstrækkelig til at fastgøre tøjstangen ordentligt.

Hvad synes I?
Er det galimatias at forsøge dette med en hylde af spånplade? Er MDF eller en massiv træplade et bedre valg? (Hvorfor jeg ønsker at bruge en spånplade skyldes, at de fleste færdiglakerede hyldeplader ser ud til at være lavet af det materiale. Let at få fat i, og jeg slipper for at male. Det bliver også svært at matche samme finish som garderobeskabet, hvis man skal male.)

Hvad skal jeg bruge for trætype for at bære hylden (gerne allerede færdiglakerede i hvidt, ligesom hylden)? Kan man bruge en gerigt-liste? Ligesom:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lningslister/salningslist-furu-19x27mm-helvit
Måske for svag til at bære hylden og tøjstangen? Skal jeg tænke om og bruge konsoller?

Vil en hylde af spånplade kunne holde til en tøjstang med en række tunge vinterjakker? Dette er stangen:
https://www.fredells.com/farg-inred...ingssystem/dp-ror2200krom25x1000mm--001680296
Og de er tænkt at blive fastgjort med 2x2 af disse respektive rørbeslag:
https://www.fredells.com/farg-inred...orhallare759s-25krom2stsb-759s-252p-001680317
https://www.fredells.com/farg-inred...ssystem/rorhallare759o-25krom2st-sb-001680315

Taknemmelig for al den hjælp jeg kan få her!

BirgitS
Bogreoler, hvor hylderne er lavet af spånplader, har tendens til at bue i midten, hvis de er bredere end 80 cm, og også ved den bredde, hvis man belaster dem med rigtig tunge bøger som opslagsværker.

• Synes
fireon
  • Laddar…

Bedste svar

18 mm træfiberplade er alt for svag til den bredde og heller ikke egnet til tøjstangbeslag, der skrues nedefra (medmindre du bruger gennemgående bolt og møtrik). Brug en limtræsplade, som du maler hvid i stedet. Salningslisten fungerer sikkert med tilstrækkeligt mange og lange skruer. Sæt en åben rørholder til stangen i midten også.

• Synes
fireon og 1 anden
  • Laddar…
Tak for hjælpen! Jeg vil købe 27 mm tyk limtræ i fyrretræ i stedet samt planhøvlet fyrretræ til bærelisterne. Det burde være tilstrækkeligt tykt til at holde.

Er der nogen, der har tips til hvid maling for at få en god og slidstærk overflade?

Det var måske lidt svært at se, at der var to links nederst, men planen er at sætte to enderørholdere og to centrale rørholdere, så stangen får fire fastgørelsespunkter.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Alcros Servalac alt Jotun er god og holdbar snedkerimaling som giver en flot finish..
Brug en god primer eller kvistlak, så undgår du gennemslag fra limfugen (hvis du ikke køber en prima sortering uden kvister dvs)

• Synes
fireon
  • Laddar…
Mazen Mazen sagde:
Alcros Servalac alt Jotun er godt og holdbart snedkerimaling, der giver en flot finish..
Brug en god grund el kvistlak, så slipper du for gennemslag fra limfugen (medmindre du køber en prima sortering uden kvist dvs)
Tak!

Hvid hylde med stang til tøjophæng, monteret med to rørholdere. Jakker og en paraply hænger på stangen under hylden i en garderobe. Hvid hylde af 27mm gran, malet, monteret med to rørholdere. Hylde opbevarer to hvide kasser og to grå kurve. Klædestang med jakker under hylden.

Sådan blev resultatet!

Bauhaus savede hyldeplanet ud af 27mm gran. Brugte resterne som regler.
Malet med to lag kvistlak og tre lag malingslak fra Jula, som jeg blev meget tilfreds med. Ingen knaster er synlige, og overfladen er ekstremt slidstærk.
Skruet fast ordentligt, og jeg valgte kun at bruge to rørholdere til garderobestangen, da det føltes enormt stabilt, eftersom de blev fastgjort i massiv træ.

Tak for hjælpen!

• Synes
Kung Louie og 3 andre
  • Laddar…
F fireon sagde:
[billede] [billede]

Så här blev resultatet!

Bauhaus savede hyldeplanet af 27mm gran. Anvendte resterne som lægter.
Malet med to lag knastlak og tre lag snedkerfarve fra Jula, som jeg blev meget tilfreds med. Ingen knaster ses, og overfladen er enormt slidstærk.
Skruet fast ordentligt, og jeg valgte kun at bruge to rørholdere til tøjstangen, da det føltes enormt stabilt, da de blev fastgjort i massiv træ.

Tak for hjælpen!
Flot! (y)

• Synes
fireon
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.