3,600 læst ·
3 svar
4k læst
3 svar
Materialevalg bag OSB/gips på indervæg som er en ydervæg?
Hej! Vi renoverer et køkken i et hus fra 1925, hvor vi nu har revet alle indervæggene ned til de brede, tykke planker, som alle væggene i hele huset består af. Plankerne er 5-6 cm tykke og mellem 15-25 cm brede, rigtig robuste! Udenfor disse er en slags pudsfacade, uklart om/hvordan den er isoleret, og lige nu er der desuden efterisoleret udenpå den oprindelige puds og beklædt med pladefacade, som vi skal fjerne og erstatte med ny isolering og træfacade (ved ikke om dette spiller en rolle for mit spørgsmål, så jeg skriver det med). Nu til mit spørgsmål: Vi skal sætte OSB eller krydsfiner + gips på indersiden af alle køkkenvægge, men vi fik så det tip at sætte "sort pap" bag OSB/gips mod de tykke træplanker. Vi havde denne pap hjemme, da vi havde brugt den på en anden indervæg af tykke planker, der skulle pudses, og da ville vi ikke lægge pudset direkte mod de tykke planker, eftersom de kan svulme af fugten i pudset og derefter krympe igen, hvorpå pudset ville sprække. Så den sorte pap fungerer som en slags fugtspærre. Men det var jo et helt andet anvendelsesområde, nu skal vi ikke pudse. Er der nogen grund til at ville lægge denne pap bag OSB/gips i køkkenet? Er der nogen grund til ikke at gøre det, dvs. kan huset blive for tæt, så man får fugtproblemer eller noget andet?
Der er ingen grund til at lægge pap mod planvæggen. Det er spild af materiale. At pudse på pap lyder også lidt mærkeligt, men det er måske et emne til en anden tråd.
Din plankevæg er sandsynligvis ikke helt lige. Tag derfor lejligheden til at sætte reglar op, fx 45 mm reglar, og sørg for, at den nye væg bliver helt lodret og væggene vinkelrette. Dette letter efterfølgende køkkenmontage betydeligt. Det giver også plads til installation af vand og el, som måske skal til nye steder ved renoveringen.
Din plankevæg er sandsynligvis ikke helt lige. Tag derfor lejligheden til at sætte reglar op, fx 45 mm reglar, og sørg for, at den nye væg bliver helt lodret og væggene vinkelrette. Dette letter efterfølgende køkkenmontage betydeligt. Det giver også plads til installation af vand og el, som måske skal til nye steder ved renoveringen.
Tak for det gode svar. Vi ville have brug for hver centimeter i bredden i køkkenet for at få den planløsning, vi ønsker. Derfor havde vi gerne undgået 45-reglerne, men du har absolut en pointe. Vi ved allerede, at vandet skal føres tværs over til den anden side af køkkenet i forhold til, hvor vi finder det i dag. En tanke: kan man støbe vand og el ind i gulvet, hvor vi har tænkt os at lægge gulvvarme med fliser?
Ja selvfølgelig kan man lægge vand og el i gulvet - spørgsmålet er vel, om der er plads, hvis I støber gulvet - det nemmeste er måske at åbne gulvet et passende sted og lægge rørene under?
EDIT: Da jeg lavede en lignende operation her i huset, løftede jeg det gamle undergulv op, rettede de gamle gulvbjælker op, lagde spredningsbrædder med gv-rør i og derefter et par lag gulvgips ovenpå. Ville undgå at flyde gulvet, da det virkede både dyrt og besværligt. Et andet alternativ kan være sporet spånplade, men det kræver sandsynligvis gulvbjælker tættere, end I har, hvis man skal have klinker på.
EDIT: Da jeg lavede en lignende operation her i huset, løftede jeg det gamle undergulv op, rettede de gamle gulvbjælker op, lagde spredningsbrædder med gv-rør i og derefter et par lag gulvgips ovenpå. Ville undgå at flyde gulvet, da det virkede både dyrt og besværligt. Et andet alternativ kan være sporet spånplade, men det kræver sandsynligvis gulvbjælker tættere, end I har, hvis man skal have klinker på.
Klik her for at svare
