Hej
Jeg har brug for hjælp med information vedrørende de mest almindelige materialer og byggestandarder eller alternativt "det var almindeligt at smøre det ene og det andet på beton" osv. i et hus bygget i 1938.
Årsagen til dette er, at stuen begyndte at lugte kemisk efter cirka 6 ugers ophold, omkring slutningen af maj i år.
Det er koncentreret ved gulv/gulvlisten ved væggen, der går ind i rummet. Ikke ydervæggen.
På den anden side af væggen er der hallen og kældertrappen. Der er ingen lugt ud over i rummet. Hvis jeg lugter ved tærsklen, er der tydelig forskel på den side, der er i stuen.

Jeg har skåret tapetet væk og tjekket/lugtet på masoniten, men alt virker tørt og ok.

Jeg savede derefter et hul i gulvet for at se savsmuldet og bjælkerne, og det var i hvert fald tørt. Efter det gravede jeg op savsmuld så jeg nåede ned til betonen i kælderen og så en sort eller brun overflade. Lagde man noget eller smurte noget der, før gulvet blev lagt, og hvad var almindeligt dengang?
Lugten minder lidt om tjære, men jeg ved ikke, om det er det eller noget andet.
Anticimex skal have omkring 8 tusind for en undersøgelse, så jeg vil gerne have tips, hvis nogen har, for de penge vil gå til gulvet senere.

Min frygt er, at hvis jeg skifter isolering og gulv, slipper jeg måske stadig ikke af med problemet, hvis det er noget andet. Som skal fjernes, males over osv.

I kælderen er der olietanken, men ingen rør synes at gå inde i loftet, og der er heller ingen lugt der.

Tak på forhånd

Rimeligt at tro, at der i hvert fald er tjæret pap eller lignende mellem bjælkelag og kældervæg. Intet som skal lugte dog. I maj blev det varmere, så en eller anden form for reaktion på varme bør have fundet sted.

Vi har hus fra 38.

Har I nogen gammel bereder eller pumpe, som kan have sprøjtet væske mod væggen/loftet i kælderen?

Hvad er den nærmeste duft udover tjære, du kan komme i tanke om?

• Synes
Happifejz
  • Laddar…
@Småbrukaren Ja, varmen føles rimeligt at den kan have med det at gøre. Svært at beskrive lugten, men den har "tyngden" af nystrøget tjære om det går at relatere til. Men med en lidt skarpere tone af det kemiske måske. Huset har stået tomt i 5 år inden jeg købte, hvoraf de sidste to år uden varme. Direkte under den lugtende væg står olietanken. Jordvarme installeret 2009, så det bør være tomt siden da. Og ingen lugt dernede overhovedet, derfor min mistanke om at det er noget mellem hvælvet og gulvet.
Lugten kan nogen gange flytte sig lidt ind mod midten af huset, men i samme rum, hvor skorstenen er nær. Men kun nogle gange og kortvarigt. Mest tiden på samme 2-3 meters strækning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.