Tænkte at friske op i kælderen. Vægge af puds som har været med mange år og som er lapset lidt her og der. Ikke så pænt når de bare er malet. Og det giver en tydelig kælderfølelse 
At lave en skeletstruktur og sætte plader af en slags op. Tja, men det tager en del plads. Specielt i en lille gang...
At sætte op væv og male. Hm, måske det. Men det bliver vel ikke så meget bedre når jeg vil hænge noget på væggen.
Er der nogen, der har ideer/anbefalinger om hvad jeg gør med væggene? Forskellige materialer, fordele og ulemper?
ps, alle vægge som jeg sigter på i øjeblikket er indervægge; ingen ydervæg.
At lave en skeletstruktur og sætte plader af en slags op. Tja, men det tager en del plads. Specielt i en lille gang...
At sætte op væv og male. Hm, måske det. Men det bliver vel ikke så meget bedre når jeg vil hænge noget på væggen.
Er der nogen, der har ideer/anbefalinger om hvad jeg gør med væggene? Forskellige materialer, fordele og ulemper?
ps, alle vægge som jeg sigter på i øjeblikket er indervægge; ingen ydervæg.
Du fortæller ikke, hvad du skal bruge rummet til.
Kældervægge skal kunne ånde, hvis de ligger under jorden. Jeg ville ikke sætte plader på.
Jeg ved ikke, hvad du har tænkt dig at bruge rummet til, men en idé er at sætte en stenmur op. Der er masser at vælge imellem i forskellige farver og udseender.
Kældervægge skal kunne ånde, hvis de ligger under jorden. Jeg ville ikke sætte plader på.
Jeg ved ikke, hvad du har tænkt dig at bruge rummet til, men en idé er at sætte en stenmur op. Der er masser at vælge imellem i forskellige farver og udseender.
I første omgang er det et gæsteværelse, og tanken er at der skal være en pejs i det ene hjørne (ledig skorsten der). Så der vil jeg have, at det skal se nogenlunde hyggeligt ud. Så er der en gang udenfor. Længere end det går planerne ikke i dag (udover et badeværelse i kælderen som er under klargøring lige nu).
Bladrede forresten i et indretningsmagasin i går og så et billede, hvor en del af en væg var netop sten, men i det tilfælde var det (tror jeg) en del af stenblokkene som huset stod på. Flot var det i hvert fald. Men selvom sten kan være en idé, har jeg svært ved at se det som mere end et supplement.
Bladrede forresten i et indretningsmagasin i går og så et billede, hvor en del af en væg var netop sten, men i det tilfælde var det (tror jeg) en del af stenblokkene som huset stod på. Flot var det i hvert fald. Men selvom sten kan være en idé, har jeg svært ved at se det som mere end et supplement.
Hvor mange af væggene står mod jord?
De vægge kan du have sten på, de andre kan du gøre hvad du vil, tapetsere, male, etc.
Det ville være meget flot at have en kamin i hjørnet med stenmur som baggrund.
Jeg kan videre forestille mig, at hvis det er et gæsteværelse, har du brug for sovepladser.
Så ville jeg lave en på hver side af kaminen, som kan være soveplads/sofa (hvis du forstår hvad jeg mener)
Som en forlængelse af kaminen.
Har du vinduer i rummet?
Det er lidt svært at finde på idéer, når man ikke ved, hvor stort det er, og hvordan det ser ud.
De vægge kan du have sten på, de andre kan du gøre hvad du vil, tapetsere, male, etc.
Det ville være meget flot at have en kamin i hjørnet med stenmur som baggrund.
Jeg kan videre forestille mig, at hvis det er et gæsteværelse, har du brug for sovepladser.
Så ville jeg lave en på hver side af kaminen, som kan være soveplads/sofa (hvis du forstår hvad jeg mener)
Som en forlængelse af kaminen.
Har du vinduer i rummet?
Det er lidt svært at finde på idéer, når man ikke ved, hvor stort det er, og hvordan det ser ud.
Er det et ældre hus skal man tænke på, at man kan have (Ofte har i nogen grad.) fugtvandring også i inder- og mellemvægge da disse ikke er fugtbeskyttet nedefra. Vær derfor ekstra forsigtig med at beklæde vægge i kældre specielt hvis pudsen er løsnet allerede, da dette er en stærk indikation på fugtvandring.
Hvidt råd er at pudse alle vægge op igen og male med gennemtrængelig maling.
mvh plexi
Hvidt råd er at pudse alle vægge op igen og male med gennemtrængelig maling.
mvh plexi
På vores nybyggede hus så pudsede vi med Maxits Gypsum som vi derefter malede over med silicat maling.
Pudsen var rigtig god at arbejde med og vi fik et ret godt resultat selvom vi var "førstegangspudsere".
Først grundede vi med Beckers Silicatbinder for derefter at toppe med hvid Silicatmaling.
Det blev en rigtig flot, relativt hård overflade.
Pudsen:
http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/putsa_inne_gypsum.pdf
Binderen:
http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=List2&List1=7+Utomhus#
Malingen:
http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=List2&List1=7+Utomhus#
Pudsen var rigtig god at arbejde med og vi fik et ret godt resultat selvom vi var "førstegangspudsere".
Først grundede vi med Beckers Silicatbinder for derefter at toppe med hvid Silicatmaling.
Det blev en rigtig flot, relativt hård overflade.
Pudsen:
http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/putsa_inne_gypsum.pdf
Binderen:
http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=List2&List1=7+Utomhus#
Malingen:
http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=List2&List1=7+Utomhus#
Klik her for at svare