Hvad tror I det her er for materiale?

Fundet bag lag af gammel tapet. En eller anden form for vægplade, tror jeg...
Smuldrende.

Kan det være en almindelig gammel gipsplade?
Tænker det, når jeg ser slags "luftbobler" i det hvide materiale, og det ser desuden ud som om det hvide materiale sidder sammen med en brunlig "pap". Ser gipsplader ikke sådan ud? Hvid gips i midten og slags pap rundt om?

Er det ikke mere sandsynligt, at det er en gipsplade end at de før i tiden på en måde manuelt har pudset op en væg? (kan ikke huske hvad det hedder, når man gør sådan..) I betragtning af at det brune ("pappen") synes at sidde i direkte forbindelse med det hvide (gipsen?).

Asbestrisiko? I så fald i det hvide (gipsen?) eller i det brune (pappen?)?

En smuldrende vægplade med hvidt materiale, der ligner gips, og brun, papiragtig overflade set mod en træbaggrund.

En smuldrende hvid vægplade med brun papirbelægning på pink baggrund, sandsynligvis en gammeldags gipsplade.

To stykker af hvidt, smuldrende materiale på et pink papir. Det tykke stykke har en brun kant og viser små huller på overfladen.

Udhugget vægmateriale med hvidt, porøst indre og brun overflade, muligvis en gammel gipsplade dækket af papir, fundet bag gammelt tapet.

Solklart gips.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Tak huggan!

Har spurgt om dette her på forummet for noget år siden, men kan ikke finde det gamle indlæg og kunne heller ikke rigtig huske svarene. Spørgsmålet er blevet aktuelt igen, derfor stiller jeg det nu igen.

Kan huske at en som svarede dengang sagde, at han syntes at "det brune" ikke så ud som det sædvanlige brune omkring gipsplader. Han mente, at det brune på mine billeder så ud til at indeholde fibre af en slags, typ træfibre, cellulose eller asbest. Men, jeg tænker: kan ikke det brune rundt om gipsplader være forskelligt tykt og se forskelligt ud gennem tiderne? Har forsøgt at google billeder på nettet, men har ikke fundet noget tydeligt. Ved du?

Synes du, eller nogen anden, at det brune på mine billeder kunne være det normale brune, der omgiver gipsplader? Eller tror I min væg i stedet handler om, at nogen har smurt gipsmørtel på og så sat noget tyndt brunt materiale ovenpå for at få en glat og tapetserbar væg?

Tak på forhånd!

BirgitS
Nuancer varierer naturligvis fra år til år og også mellem producenter. I dag er de fleste grå, men river man det yderste pap af, som ofte sker, når man fjerner tapet eller plastmåtter, så er pappet bagved brunt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.