Opdagede dette materiale i et "hul" i min gamle skorsten, højt oppe på væggen i fyrrummet.
Har ikke lagt mærke til dette tidligere, men kunne forestille mig, at man har proppet en tidligere røggas- eller ventilationskanal med dette materiale.

Dårligt billede..
Det sorte kunne jeg forestille mig kan være sod fra tidligere fyring i fyrrummet.
Men resten? Hvad tror I det er for materiale og med hvilket formål?
Er det muligt at komme med et kvalificeret gæt ud fra dette dårlige billede?
Stenuld? Glasuld? Asbest?

Bør jeg lade materialet blive eller fjerne det?
Måske kan kanalen være forbundet med flere ventilationskanaler i huset, bl.a. i soveværelse og stue.
Ønsker ikke, at eventuelt uhensigtsmæssigt materiale spredes med naturlig ventilation i indendørsmiljøet.

Mure hullet til i stedet?

Tak på forhånd!

Rør og kabler foran en gammel væg med et mørkt materiale i et hul. Potentielt isoleringsmateriale i en murkanal i et fyringsrum.

Billede af et mørkt materiale i en mur med rør i forgrunden, potentielt brugt til at fylde en gammel kanal. Bildet er uskarpt.
 
Stenuld eller glasuld som er trykket ind i hullet fordi det ikke længere er nødvendigt. Hvis du lader det sidde, eksisterer hullet stadig, hvis det på et tidspunkt i fremtiden skulle blive nødvendigt til noget. Murer du hullet til, bliver det mere arbejde nu og mere arbejde, hvis nogen i fremtiden vil have hullet.
 
Umuligt at sige, billederne er for dårlige
 
Glas- eller stenuld for at lukke den kanal, der ikke anvendes i øjeblikket.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.