Here we go again..
Stadig nye opdagelser i et gammelt hus.

I revnen nederst mellem gammel mur og trægulv (som ligger under det nye parket, der ses på billedet) fandt jeg følgende materiale.
Det ser ud som om det er presset ind der for at forsegle mellem gammelt trægulv og mur.
Se billeder!

Hvad tror I?
Glasuld eller asbest?
Analyse eller soleklar glasuld?

Dum som jeg er, begyndte jeg at smøre noget fugemasse for at forsegle over revnen.
Så indså jeg, at der normalt står et køleskab, hvis kompressor på bagsiden kan blive virkelig virkelig varm. Jeg smurte Casco malingfuge, 3914, derpå.
Så nu overvejer jeg, om jeg måske bør fjerne fugen, fordi den måske kan "smelte", hvilket sandsynligvis ikke er godt, men samtidig vil jeg jo ikke rode for meget i isoleringen, før jeg ved, hvilket materiale det er.

Ja, tale om at kunne rode det til for sig selv.. :)

Fragmenter af isoleringsmateriale, muligvis glasuld i forskellige farver, spredt på en blå overflade.

Glippe mellem murværk og trægulv med isoleringsmateriale indsat, muligvis glasuld eller asbest; trægulv under ny parket er synligt.

Sprække mellem mur og trægulv med synlig isolering; kanten af et hvidt køleskab til venstre. Nyt parketgulv synligt i billedet.

Jeg tror snart du må samle alle dine funderinger i en kasse og sende til analyse for din egen sjælefred, det er jo næsten umuligt at sidde og gætte, hvad alt i dit hus er bygget af.

Ja, jeg ved, at det er svært at gætte.
Og man skal vel egentlig heller ikke gætte.
Tænkte bare, om nogen genkendte materialet.

Beder om overbærenhed, hvis jeg stiller alt for mange spørgsmål,
men det er jo helt frivilligt, om man vælger at svare eller ej.

For mig ser det ud som beskidt glasuld fra 50'erne, har meget sådan i vores hus, nogle mærket med "Billesholm". Lange, hvide, lidt mere lige fiber end moderne glasuld.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Tak AskeHolst!
Hvor har du dette materiale i dit hus?

Fandtes denne type glasuld også som løsuld eller kun som plader/ruller?
I mit tilfælde virker det som om det er presset ind i sprækker, hvor skorstenen møder trægulvet.
Tror jeg i hvert fald.
Tænker derfor, at det nok burde handle om løsuld.

Kan ikke se nogen mærkning, bare en masse "skidt".. :)

S
Stina71 sagde:
Tak AskeHolst!
Hvor har du dette materiale i dit hus?

Findes denne type glasuld også som løsuld eller kun som plader/ruller?
I mit tilfælde ser det ud til, at det ligesom er presset ind i sprækkerne, hvor murstokken møder trægulvet.
Tror jeg i hvert fald.
Tænker derfor, at det nok burde dreje sig om løsuld.

Kan ikke se nogen mærkning, bare en masse "skidt".. :)
mest almindeligt i rulle. ofte viklet rundt om rør. dog er der ingen garantier for, at det er netop den isolering. vil du være sikker, send til analyse.

Ok SBH! Tak for input!

Ja, du har ret, for at være helt sikker skal jeg selvfølgelig sende det til analyse.
Men, hvad tænker du, når du ser billedet?
Mistænkt lig asbest eller mere sandsynligt en form for glasfiber?

En tanke jeg har er, at de måske tidligere valgte netop asbest på dette sted af brandsikkerhedshensyn.
Eftersom de har trykt det ind i tilknytning til skorsten/trægulv.
Måske tænker jeg forkert.. :)

Det virker efter min mening som et helt ulogisk sted at have asbest, og jeg har aldrig set asbest, der så sådan ud. Hvad ville du gøre, hvis det viste sig at være asbest? Eftersom du allerede har revet det ned, er det for sent at være forsigtig med det.

Fugemassen vil for øvrigt ikke smelte af varmen fra køleskabet.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Avemo, tak for input!
Jeg har ikke revet alt væk.
Ville ikke rode for meget i det, uden at vide hvad det er for et materiale.
Så, der er masser tilbage. Som jeg heller ikke har fuget over.
Som svar på dit spørgsmål, gjort er gjort, men hvis det skulle være asbest vil jeg selvfølgelig fjerne resten,
men på en mere risikofri måde. Må vel hyre nogen i så fald.
Håber dog stadig på at det ikke er asbest, men noget helt andet.
Analyse er måske det eneste rigtige, for at vide sikkert.

S
Stina71 sagde:
Ok SBH! Tak for input!

Ja, du har ret, for at være helt sikker må jeg jo selvfølgelig sende det til analyse.
Men, hvordan tænker du, når du ser billedet?
Mistænkt lig asbest eller mere sandsynligt en form for glasfiber?

En tanke jeg har er, at de før måske valgte netop asbest på dette sted af brandsikkerhedshensyn.
Eftersom de har presset det ind i forbindelse med murværk/trægulv.
Jeg tænker måske forkert.. :)
det jeg tænker, er frem med støvsugeren. og at jeg må fugte igen eller sætte en liste

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Haha SBH, så tænker du! :)

Det er helt klart pels fra kanin, meget almindeligt at dreje med på gamle kongens tid.
Hvad hedder de nu igen? Angorakanin eller asbestkanin :confused:

Nej, spøgede bare!
Typisk glasuld fra midten af forrige århundrede som AskeHolst skriver.

Men alvorligt talt, Sina71: Tror du, at dette, eller lidt fugemasse, kunne begynde at brænde på grund af varmen fra køleskabets kompressor?
Hvordan er det gået med trægulvet, som vel har ligget nogle årtier?
Det er vel ikke begyndt at brænde endnu ser det ud som.

Tag nu og ro dig. Du bekymrer dig unødvendigt!

KnockOnWood, nu skal vi være søde! :)

Og forresten, jeg ved hvad det er nu!
Har haft dårlig styr på katten på det seneste.

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.