Er der nogen, der ved, hvad dette vægmaterielle er lavet af? Det sidder i et gammelt skab i et hus bygget i 1893, men som helt sikkert er blevet renoveret i etaper i årenes løb. Materialet føles skrøbeligt og lidt "blødt". Pladen ser ud til at være malet med en blå-/grøn farve. Jeg overvejer, om materialet eventuelt kan indeholde asbest. Taknemmelig hvis nogen har nogle idéer!

• Vægoverflade med afskallet maling i blålig/grønlig farve, muligvis gammelt materiale fra 1893 der føles sprødt og blødt.
  • Vægplade med blågrøn maling og brune områder, sprød tekstur. Beliggende i et gammelt hus, mistanke om asbestindhold i materialet.
Det der er en sk Tretex-plade. Ingen asbest og helt ufarlig.

Kan Tretex-plader have forskellige tykkelser? Jeg tror nemlig, at denne plade er ret tynd, mens jeg har tykkere Tretex i visse lofter. Hvis man kigger nøje på det øverste billede, kan man se en vis typisk overfladestruktur i mønsteret. Jeg fik for mig, at det er en slags tynd sprød spånplade, men Tretex kan måske også have en sådan overfladestruktur?! Er Tretex fiberagtig indeni? Og brun/beige? Det nederste billede ser ud som om en mus eller noget har gnavet i materialet... Kan spånplader indeholde asbest? Og er Tretex altid fri for asbest? Tak for dit svar forresten!

Stina71 sagde:
Kan Tretex-plader have forskellige tykkelser? Jeg tror nemlig, at denne plade er ret tynd, mens jeg har tykkere Tretex i visse lofter. Hvis man ser nøje på det øverste billede, ser man en vis typisk overfladestruktur i mønsteret. Jeg fik den idé, at det er en slags tynd sprød træfiberplade, men Tretex kan måske også have sådan en overfladestruktur?! Er Tretex fiberagtig indeni? Og brun/beige? Nederste billede ser ud som om en mus eller noget har gnavet i materialet.. Kan træfiberplader indeholde asbest? Og er Tretex altid fri for asbest? Tak for dit svar for resten!
Tretex fandtes i flere forskellige tykkelser. Kan støve en del, når man fjerner dem, så det er godt med et støvfilter, ellers helt ufarlige. De er brunlige og kan have forskellige strukturer, ingen asbest i spån heller.

Senest redigeret:
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Overfladeteksturen skyldes sikkert, at nogen på et tidspunkt har haft sådan tapet der?

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Tror faktisk ikke der har siddet noget tapet på pladen. Ser ud til at have den der overfladestruktur direkte under den påmalede farve. Men, Tretex måske kan have forskellige overfladestruktur?! Denne her ser næsten lidt småternet ud..
Forresten, hvad tror I om farven så? Ved at visse farver kan indeholde asbest, særligt såkaldt strukturfarve.
Jeg har ikke formået at forstå i hvilken type af maling asbest kan findes.. Vægmaling? Maling på gamle møbler?
Maling på gamle tærskler i jern? Har I nogen anelse om dette?

Når det gælder asbest, skal du være forsigtig hovedsageligt i følgende tilfælde:

1. Eternitskiver på facade, tag eller i gamle fyrrum.
2. Isolering rundt om gamle vandrør
3. Ventilationskanaler af eternit
4. Lim under gamle plastmåtter.

I alle tilfælde er det helt ufarligt, hvor det sidder, og kun risiko for helbredsskader, når man bryder materialet itu.

Gør dig selv en tjeneste og betragt alt andet som helt ufarligt i huset.

• Synes
Stina71 og 1 anden
  • Laddar…
MathiasS sagde:
Når det kommer til asbest, skal du være forsigtig hovedsageligt i følgende tilfælde:

1. Eternitplader på facade, tag, eller i gamle kedelrum.
2. Isolering rundt om gamle vandrør
3. Ventilationskanaler af eternit
4. Lim under gamle plastmåtter.
5. Gamle linoleumgulvplader.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
det var måske det, jeg egentlig mente, men ikke skrev i nr4?

• Synes
Stina71
  • Laddar…
MathiasS sagde:
det kanske var det jag egentligen menade men inte skrev i nr4?
Det er begge to faktisk.
- Lim mellem rågulv og tæppe.
- Gulvplader armeret med asbest. Har faren at rive ud et sådan gulv lagt på 50'erne.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Tak for jeres gode råd!

Hvad angår asbest, så har jeg personligt, pga. ren uvidenhed, været med til at rive et gammelt gulv ud med asbest både i tæppet og pap/lim på undersiden... Ikke godt! Vi var uvidende, helt enkelt. Da ingen tænkte på asbest, blev gulvet heller ikke rengjort/saneret, før et nyt klikgulv blev lagt ovenpå. Gulvlæggeren var desuden rigtig sjusket og efterlod rester af den gamle, sønderrivende pap under gulvet. For ikke at tale om alle de løse asbestfibre, som sandsynligvis findes derunder. Hvor gulv møder gulvliste, er der ret brede sprækker, nogle gange sikker over en centimeter. Der skal sættes kvartstaf, men det er aldrig blevet gjort. Hvad tror I? Asbestfibre, der frigøres i forbindelse med, at det gamle tæppe blev revet ud og som gradvist kommer frem gennem sprækkerne? Hvad ville I have gjort? Rev op det nylagte gulv. Saneret derunder? Eller håber på, at fibrene holder sig nogenlunde rolige under gulvet og lade det være som det er?

Og du ved, at det var asbest, for det var det prøvesvaret gav?

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Jeg skulle montere listerne og lade det være.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ja, jeg har taget prøver. Desværre i efterhånd, da jeg lærte om asbest og fandt rester af pap og lim i sprækkerne mod gulvliste...

Asbest er ikke livsfarligt, hvis man ikke dagligt beskæftiger sig med sanering af det!
I lang tid forekom der asbest i bremseklodser og bremsebånd, som bilmekanikere udskiftede og samtidig rensede før nye blev monteret med trykluft. Dette støv blev også frigivet langs vejene...

I hverdagen forekom, som tidligere beskrevet, asbest i mange forskellige materialer. Derfor skal du ikke bekymre dig alt for meget. Vær forsigtig og brug åndedrætsmaske, når du føler dig usikker.
Der findes betydeligt farligere ting i din omgivelse, som kan skade dit helbred og endda forårsage dødsfald.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.