Hej

begyndte at fjerne et gammelt skab i vores villa fra 1924, og der var et hul bagved samt en ældre plade. Undrer mig over, hvad det er for et materiale, og om man skal være forsigtig af helbredsmæssige årsager, f.eks. hvis det indeholder asbest. Vedhæfter billeder.
 
  • En væg med tapet fjernet, viser underliggende materiale og hul i et gammelt hus, potentielt mistanke om farlige stoffer som asbest.
  • Revnet væg med gammelt tapet og underliggende plademateriale synligt; potentiel asbestbekymring ved renovering af villa fra 1924.
  • Væg med revet tapet og eksponeret gammelt materiale. Synlig gips og træfibre bagved viser potentielt skrøbeligt område i et hus fra 1924.
  • Væg med hullet bag gammel garderobe, afslører gammelt materiale og træ. Potentiel bekymring for asbest i villa fra 1924.
  • Gammelt tapet med hul i væg, synligt gråt materiale bagved. Potentielt asbest, usikkerhed om sikkerhed ved renovering af villa fra 1924.
Skal tilføje, at det er en væg, der grænser til en bergslagskammin, og at den grå bit ser ud som en plade, man har sat på bagefter.
 
Svært at sige...
Er det hårdt som cement? Så kunne det være asbestcement.
Læg i affaldssække og kør til genbrugsstationen.
Vådtør omkring, hvor det sad.
Jeg ville ikke være bekymret, så længe du ikke har stået og savet i det.
 
Ja den grå del med lidt struktur på er hård, det bliver kun et lille mærke, når jeg trykker på den med en syl. Kan man lade alt sidde tilbage og ligesom kapsle det ind på en eller anden måde? Det er jo et stort hul, som jeg vil fylde igen.
 
BirgitS
Du behøver ikke kapsle eternit ind, for asbestfibre frigives kun, når man arbejder med eterniten, som for eksempel når man saver i den, så det bliver støvet.
 
Ja det ved jeg, men den grå plade OM den indeholder asbest har den jo "forvitret" eller noget ellers havde det jo været en hel plade. men jeg vil stadigvæk ikke have noget hul typ gipsbrug til indendørs brug.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.