Hej, har et spørgsmål vedrørende noget, jeg ikke har gjort før. Skal prøve at reparere en gammel puds i et depotrum, som er gået i stykker og revnet flere steder. Jeg har tidligere spartlet mindre huller, men har aldrig arbejdet med en så stor overflade som denne..
Jeg undrer mig først og fremmest, om nogen kan identificere, hvilken type væg det er baseret på mine billeder, samt hvilket mørtel der vil være bedst/hurtigst til at reparere væggene?

Tak så meget på forhånd!
 
  • Væg med afskallet gips og synligt rør i opbevaringsrum. Væggen har flere revner og kræver reparation.
  • Billede af en væg med revner og skrabet stuk i et opbevaringsrum, der kræver reparation.
  • Revnet væg i et opbevaringsrum med skadet puds i hjørnet og en synlig ledning nær loftet.
  • Revne og beskadiget puds på en væg i et opbevaringsrum, med fokus på en dyb revne langs kanten.
  • En beskadiget pudset væg med synlige sprækker og underliggende træ, sandsynligvis fra et gammelt opbevaringsrum.
Senest redigeret:
L
Er revnerne en form for sætningsskader i huset, og du spartler, så kommer de sikkert igen.
Rens de små lidt ud, brug derefter sandspartel. For de store, rens det løse ud og følg derefter nedenstående:
Brug almindelig sandspartel og bland i lidt cement (fylder godt ud), så hærder det uden at synke. Du skal ikke fylde helt op (i niveau med væg), men lade overfladen ligge lidt under færdig væg. Det bliver hårdt, næsten umuligt at slibe. Derefter sandspartel og slib. Fugt gerne lidt inden, så hæfter det bedre.
 
  • Synes
Joakimhew
  • Laddar…
L Liteavvarje sagde:
Almindelig sandspartel og bland lidt cement i (fylder godt ud), så hærder den uden at synke. Du skal ikke fylde helt op (jævnt med væggen), men lade overfladen ligge lidt under den færdige væg, da det bliver hårdt og svært at slibe. Derefter sandspartel og slib, fugt gerne lidt inden, så det hæfter bedre.
Okay, super, mange tak for tippet! Lagde et billede mere op med den største skade. Værd at bemærke er, at 2 ud af i alt 4 vægge i opbevaringsrummet er bærende. Disse har klaret sig ret godt. Det er de 2 andre, der har mest skade.
 
L
Selv det sidste billede kan man bruge spartelmasse og cement til, cementen gør, at det ikke synker og tørrer over en nat, ellers hvis man lægger et tykt lag spartelmasse, så vil det måske ikke tørre på flere uger og synker dybt. Er du stadig der? Bland ikke mere, end du har brug for i øjeblikket, for meget - over natten er det bare at dumpe.
 

Bedste svar

S
Joakimhew Joakimhew sagde:
Okay super, tak så meget for tippet! Lagde op et billede mere med den største skade. Værd at bemærke er, at 2 af i alt 4 vægge i lagerrummet er bærende. Disse har klaret sig ret godt. De 2 andre er de med mest skade.
brug ikke sandspartel. gipsspartelmasse eller gipsmørtel og derefter fugemasse i mindre revner. dog vil nogle revner komme tilbage.
 
  • Synes
Joakimhew
  • Laddar…
SBH sagde:
använd inte sandspackel. gipsspackell eller gipsbruk och sedan fog i mindre sprickor. dock kommer vissa spricker att komma tillbaka
Gipsbrug er det, jeg selv har kigget lidt på, også overvejer jeg måske at banke de 2 vægge, der er værst, ned og sætte gipsplader op i stedet. Måske er det en god idé? (Se billede)

Angående elrøret. Det er noget, jeg også har tænkt over, dette er en andelsbolig, så jeg er lidt usikker på, hvad jeg må gøre der. Tak så meget!
 
  • Revne i væg med delvist afsløret trækonstruktion og elektrisk rør synligt inde i hullet.
Senest redigeret:
S
Joakimhew Joakimhew sagde:
Gipsmørtel er det, som jeg selv har kigget lidt på også, overvejer måske at banke de to vægge ned, som er værst, og sætte gipsplader op i stedet. Måske er det en god idé? (Se billede) Tak så meget!
det vil jo fortsætte med at bevæge sig. kan ende med, at gipsen revner i det lange løb.
er jo et skur dog.
 
  • Synes
Joakimhew
  • Laddar…
SBH sagde:
det kommer ju fortsätta att röra sig. kan bli så att gips spricker i långa loppet.
är jo et förråd dog.
Beklager mit dårlige ordvalg haha. Er ikke et förråd men et lille walk-in i en lejlighed!
 
S
Joakimhew Joakimhew sagde:
Ber om ursäkt för mitt dåliga ordval haha. Är inte ett förråd utan ett litet walk-in i en lägenhet!
jeg tror på gips. dog ikke tynd renoveringsgips
 
  • Synes
Joakimhew
  • Laddar…
S
SBH sagde:
jeg tror på gips. dog ikke tynd renoveringsgips
sats på lange gipsskruer. mål pudsetykkelse. og læg til for gipstykkelse. samt at skruen skal ind i træet.
du har horisontal "glespanel" (visse skruer vil ramme forbi træet da der er et mellemrum) at sætte skruen i.
 
SBH sagde:
satse på lange gipsskruer. mål pudstykkelse. og læg til for gipstykkelse. samt at skruen skal ind i træet.
du har horisontal "glespanel" (nogle skruer vil misse træet da der er en sprække) at sætte skruen i.
Okay, tak så meget! Skal jeg ikke banke det nuværende puds ned? Eller misforstod jeg, da du sagde "læg til for gipstykkelse" haha
 
S
Joakimhew Joakimhew sagde:
Okej, tack så mycket! Ska jag inte knacka ner den befintliga putsen?
du behøver ikke. dog får du gips hvor putsen har været. og mister ikke nogen overflade. nogen væg kan være muret
 
SBH sagde:
du måste inte. dock får du gips där putsen har varit. och tappar inte någon yta.
någonvägg kan vara murad
Okay, tak igen SBH! Angående elrøret. Har aldrig arbejdet med et elrør i metal før, ved du muligvis hvordan disse plejer at se ud længere nede i væggen? Kan blive svært at skjule det på egen hånd.
 
S
Joakimhew Joakimhew sagde:
Okay, tak igen SBH! Angående elrøret. Har aldrig arbejdet med et elrør i metal før, ved du muligvis, hvordan disse plejer at se ud længere nede i væggen? Kan blive svært at skjule det på egen hånd.
nej, ingen gæt. kan se ud præcis hvad som helst.
skødes med metalhylster, dåser er i metal.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.