Hej, har et spørgsmål vedrørende noget, jeg ikke har gjort før. Skal prøve at reparere en gammel puds i et depotrum, som er gået i stykker og revnet flere steder. Jeg har tidligere spartlet mindre huller, men har aldrig arbejdet med en så stor overflade som denne..
Jeg undrer mig først og fremmest, om nogen kan identificere, hvilken type væg det er baseret på mine billeder, samt hvilket mørtel der vil være bedst/hurtigst til at reparere væggene?
Tak så meget på forhånd!
Jeg undrer mig først og fremmest, om nogen kan identificere, hvilken type væg det er baseret på mine billeder, samt hvilket mørtel der vil være bedst/hurtigst til at reparere væggene?
Tak så meget på forhånd!
Senest redigeret:
Er revnerne en form for sætningsskader i huset, og du spartler, så kommer de sikkert igen.
Rens de små lidt ud, brug derefter sandspartel. For de store, rens det løse ud og følg derefter nedenstående:
Brug almindelig sandspartel og bland i lidt cement (fylder godt ud), så hærder det uden at synke. Du skal ikke fylde helt op (i niveau med væg), men lade overfladen ligge lidt under færdig væg. Det bliver hårdt, næsten umuligt at slibe. Derefter sandspartel og slib. Fugt gerne lidt inden, så hæfter det bedre.
Rens de små lidt ud, brug derefter sandspartel. For de store, rens det løse ud og følg derefter nedenstående:
Brug almindelig sandspartel og bland i lidt cement (fylder godt ud), så hærder det uden at synke. Du skal ikke fylde helt op (i niveau med væg), men lade overfladen ligge lidt under færdig væg. Det bliver hårdt, næsten umuligt at slibe. Derefter sandspartel og slib. Fugt gerne lidt inden, så hæfter det bedre.
Okay, super, mange tak for tippet! Lagde et billede mere op med den største skade. Værd at bemærke er, at 2 ud af i alt 4 vægge i opbevaringsrummet er bærende. Disse har klaret sig ret godt. Det er de 2 andre, der har mest skade.L Liteavvarje sagde:Almindelig sandspartel og bland lidt cement i (fylder godt ud), så hærder den uden at synke. Du skal ikke fylde helt op (jævnt med væggen), men lade overfladen ligge lidt under den færdige væg, da det bliver hårdt og svært at slibe. Derefter sandspartel og slib, fugt gerne lidt inden, så det hæfter bedre.
Selv det sidste billede kan man bruge spartelmasse og cement til, cementen gør, at det ikke synker og tørrer over en nat, ellers hvis man lægger et tykt lag spartelmasse, så vil det måske ikke tørre på flere uger og synker dybt. Er du stadig der? Bland ikke mere, end du har brug for i øjeblikket, for meget - over natten er det bare at dumpe.
Bedste svar
brug ikke sandspartel. gipsspartelmasse eller gipsmørtel og derefter fugemasse i mindre revner. dog vil nogle revner komme tilbage.Joakimhew sagde:
https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/209/209833-801ee3a392d50a7a805b8f91931dc916.jpg
dette rør bør fastgøres, gerne bygges ind på en eller anden måde (så intet hænges på elrøret
dette rør bør fastgøres, gerne bygges ind på en eller anden måde (så intet hænges på elrøret
Gipsbrug er det, jeg selv har kigget lidt på, også overvejer jeg måske at banke de 2 vægge, der er værst, ned og sætte gipsplader op i stedet. Måske er det en god idé? (Se billede)SBH sagde:
Angående elrøret. Det er noget, jeg også har tænkt over, dette er en andelsbolig, så jeg er lidt usikker på, hvad jeg må gøre der. Tak så meget!
Senest redigeret:
det vil jo fortsætte med at bevæge sig. kan ende med, at gipsen revner i det lange løb.Joakimhew sagde:
er jo et skur dog.
Okay, tak så meget! Skal jeg ikke banke det nuværende puds ned? Eller misforstod jeg, da du sagde "læg til for gipstykkelse" hahaSBH sagde:
Okay, tak igen SBH! Angående elrøret. Har aldrig arbejdet med et elrør i metal før, ved du muligvis hvordan disse plejer at se ud længere nede i væggen? Kan blive svært at skjule det på egen hånd.SBH sagde:
nej, ingen gæt. kan se ud præcis hvad som helst.Joakimhew sagde:
skødes med metalhylster, dåser er i metal.
Klik her for at svare





