Hej.
Er blevet lykkelig ejer af en 60'er villa, er nu i planlægningsfasen for at renovere toilettet i stueetagen. Det er sandsynligvis fra da huset blev bygget, bortset fra at væggene er blevet malet og porcelænet udskiftet i begyndelsen af 2000'erne. Jeg har troet, at væggene var beklædt med masonit, hvilket den øvre halvdel af væggen ser ud til at være, men for nogen tid siden skulle jeg lave et inspektionshul i rørslidsen op til overetagen, og blev overrasket over, hvor hård pladen var på den nederste del af væggen. Da jeg endelig fik lavet hullet, kunne jeg konstatere, at det var en tynd sprød plade ca. 2-3mm tyk, der sad mod ru brædder, efter lidt tid begyndte angsten at komme, var der asbest i pladen, jeg lige havde savet, sendte en prøve af sted, der kom negativt tilbage. Nu til spørgsmålet da jeg er nysgerrig, er der nogen, der ved, hvad dette er for materiale, det lader til at have været en slags "system" med færdige hjørnelister og afslutninger, jeg tror, det fra begyndelsen var farvet rødt og ikke malet.

Mvh
En hånd holder et stykke brunt, sprødt byggemateriale, cirka 2-3 mm tykt, mod en sløret baggrund.
Stykke af en brun, sprød plade omkring 2-3 mm tyk med en rød kant holdt i hånden, potentielt ældre byggemateriale. Blå og hvid spættet vægoverflade i et 60'er-hus, med afslutninger og røde detaljer i hjørnet. Overfladen er malet, muligvis oprindeligt rød.

Det ser ud som en variant af Perstorpsskiva, dvs højtrykslaminat.

• Synes
sinuslinus
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det ser ud til at være en variant af Perstorpsskiva, dvs højtrykslaminat.
Ser sandsynligt ud, tak for svaret!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.