Hej, indervæggene i vores hus er beklædt med en slags plade, der "smuldrer", når man river den ned. Jeg undrer mig over, om nogen ved, hvad dette materiale kaldes? Huset er bygget i 1974. Vi har i længere tid haft problemer med lugte fra byggematerialer og har blandt andet udskiftet undergulvene i alle soveværelser, da de var afrettede med kaseinholdigt spartelmasse og afgav ammoniak med luftvejsproblemer til følge. Det er blevet betydeligt bedre indeklima nu. Jeg bilder mig ind (?) dog, at også disse vægplader lugter lidt "skarp" og "tørt". Kan det være sådan, at også disse indeholder nogle stoffer, der forårsager "emission"? Er der nogen, der har lignende erfaring? I nogle rum har vi beklædt med renoveringsgips, og der er det blevet lidt friskere lugt. Men måske skal de rives ud helt og holdent?

En væg med delvist fjernet beklædning, der blotter en porøs plade og en træramme.

Ser ud som masonit. :)

OM det er masonit ser det jo ud til at være ok? Saksed fra web om masonit; "Fra et miljømæssigt synspunkt er masonit et godt valg, da det ikke afgiver nogen usunde stoffer. At renovere det eksisterende materiale i stedet for at erstatte det er desuden både ressourcebesparende og økonomisk. Fra et teknisk synspunkt har masonit en god styrke. En masonitvæg holder i modsætning til f.eks. en gipsvæg til at fastgøre ting i med almindelige træskruer, og man slår ikke hul i masoniten uden meget grove værktøjer.

Det er en byggplade, typ some masonit/mdf men 6,8 eller 9 mm.

Brugtes før gipsen kom.

Kan også være en porösmasonit, men den plejer at have trævæg bagved

Byggeplade lyder det som, den er 9 mm tyk, ikke træ bagved og ikke specielt porøs. Går faktisk godt at fastgøre i. Men lugter som sagt ikke helt godt. "Gammel" kan man sige.

sepani sagde:
Byggboard lyder det som, den er 9 mm tyk, ikke træ bagved og ikke specielt porøs. Går faktisk godt at fastgøre i. Men lugter som sagt ikke helt godt. "Gammelt" kan man sige.
Som sagt, det er ikke tretex men byggboard, dvs en form for masonit? Vi synes den lugter lidt "skrent", måske lidt gammelt? Definitivt ikke mug, men alligevel ikke "godt". Vi overvejer at sætte renoveringsgips udenpå, men måske dumt at bygge det ind? Lugten bør jo mindske med gips udenpå? Det er jo et h-vede at rive pladerne væk... men måske bedst?

• Synes
JMPM
  • Laddar…
Havde samme plader i mit hus, lugtede "muggen" typisk gammel kælder næsten. Det er materialet, der er gammelt og lugter "gammelt". Jeg smed det meste ud, men nogle steder satte jeg gips direkte over. Lugten er væk hos mig, men sund fornuft siger mig, at jeg bare har indkapslet den bagved gipset - måske siver det frem senere :p

Under alle omstændigheder behøver du ikke bekymre dig om, at det er skimmel eller sådan noget. Gamle materialer, der bare lugter gammelt :)

EDIT: Jeg havde revet lortet ned og sat rigtig gips på væggene, det forbedrer brandsikringen UHYRE meget desuden! Træet brænder som fnug!

Senest redigeret:
  • Synes
Spartan
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.