Hej hop!

Dette materiale dukkede op i væggen, da gulvpaneler blev fjernet i forbindelse med gulvrenovering.

Hvad tror I det er for et materiale?

En gammel træfiberplade? Jeg synes, jeg kan se lange "strå" i det brune materiale. Gammel gipsplade med en slags papir på?

Det hvide var ret smuldrende.

Asbestadvarsel eller "bare rolig"?
"Skæld" ikke på mig for at være asbestnervøs, det ved jeg allerede. Jeg er kun på udkig efter, om nogen har ren fakta. Jeg ved, at visse gipsmaterialer tidligere indeholdt asbest, men ikke om det var almindeligt i gipsplader i vægge i "almindelige" hjem?

To stykker hvidt og brunt byggemateriale på en pink note. Materialet er fragmenteret og ser porøst ud.

Brun og hvidt materiale i væg med synlige fibre, muligvis gips- eller træfiberskive; diskussion om asbestrisiko.

En nærbillede af et brunt og hvidt smuldrende materialestykket på en træoverflade, sandsynligvis en gammel vægplade.

En udskåret del af en væg viser diverse materialelag med brunt og hvidt stof over et trægulv. Viser potentielt træfibre og gips.

Et stykke byggemateriale med hvidt, smuldrende overflade og brun kant, muligvis en gammel gipsplade, ligger på en pink baggrund.

S
gips. for at være sikker på indhold send til analyse.
hvis du ikke vil det, lav rengøringsløsninger

Kagen du har fået løs, ser ud som gipsmørtel. Jeg har aldrig hørt om asbest i gipsplader. Hvornår blev dit hus bygget?

Det føles som om der startes 3-4 tråde hver dag med folk, der lægger halvdårlige billeder op og vil have os til at vurdere, om ting indeholder asbest. Jeg har to generelle råd til jer alle:

1. Hold op med at rive i jeres huse.
2. Få en fagmand til at rive og sende til analyse.
(3. Hold op med at lave tråde om det.)

Hvad mener du med rengøringsløsninger?
"Desværre" er nye gulvpaneler allerede sømmet op, så jeg kan ikke længere komme til materialet..
Alt gik så hurtigt..
Derimod ville jeg spørge i forbindelse med eventuelle fremtidige renoveringer.

Huset er bygget i 1893, renoveret i omgange gennem årene..
Gipsmørtel? Hvad er det? Ikke gipsplade altså? Jeg syntes, det så ud som gipsplade også, men du mener måske, at det både er en gipsplade og så gipsmørtel desuden?

Men, hvad tror I om det brune materiale, som det hvide ser ud til at sidde på?
Er det en slags tynd træfiberplade ovenpå gipspladen eller en eller anden form for pap, der er fastgjort direkte på gipsen?

Tak på forhånd! :)

Det kan være en kloasongvæg, dvs. en pudset trævæg og da sandsynligvis gipsmørtel. Der kan derefter være kommet gipsplader ovenpå dette i senere tilfælde. Det du ser, som du synes er luddent, er enten papiret på gipspladen eller en tapet. Asbest ser ikke luddent ud. Fibrene er for små til at kunne ses med det blotte øje.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
S
Stina71 sagde:
Hvad mener du med rengøringsløsninger?
"Desværre" er allerede nye gulvsokler opnaglede så kommer ikke til materialet længere..
Alt gik så hurtigt..
Dog ville jeg spørge til eventuelle fremtidige renoveringer.

Huset er bygget i 1893, renoveret i etaper gennem årene..
Gipsmørtel? Hvad er det? Ikke gipsplade altså? Synes det så ud som gipsplade også, men du mener måske, at det både er en gipsplade og så gipsmørtel derudover?

Men, hvad tror I om det brune materiale, som det hvide ser ud til at sidde på?
Er det en slags tynd træfiberskive ovenpå gipspladen eller en slags pap som er fastgjort direkte på gipsen?

Tak på forhånd! :)
nåh det skal blive siddende.
havde du tænkt at rive så rengøring for støvet.
papir gips papir
alle stykker du har er beklædt med papir

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ja, det sidder stadig fast.. Desværre er de gamle trægulve nok ujævne, så de nye gulvlister har på visse steder temmelig store sprækker mellem gulvet og undersiden af gulvlisten, dvs det er helt åbent ind mod dette materiale.. Altså, støv som I kan se på billedet kommer let ud af de store sprækker under gulvlisterne. Men det irriterende er, at jeg nu ikke kan komme ind for at få fat i materialet og sende det til analyse. Billederne af materialet, som jeg lagde ind i denne tråd, er taget under renoveringen, men desværre har jeg lykkedes med at forlægge materialet... Der er altså løst støv (ses tydeligt på billede 2).
Hvordan ville I have gjort?

"Papper gips papper, alle stykker er beklædt med papper", hvad mener du SBH? Jeg følger ikke helt med.

Det, jeg synes er "luddigt", hvad mener du falkn? Tror ikke, jeg har skrevet om noget luddigt.. Mener du det brune materiale?

Kom i tanke om en anden ting: Dette materiale sidder tæt ved murstock.
Øger det risikoen for, at der kan være asbest i materialet, som varmesikring?
Har fundet flere tråde her på siden, der hævder, at der tidligere fandtes gipsplader med asbest i, også i materialet/pappen ovenpå gipsen. Blandt andet har "academia" skrevet om det i en tråd tidligere.
Hvis du læser dette academia, er jeg også taknemmelig for dit input i disse spørgsmål!

Stina71 sagde:
Kom på en till sak: Detta material sitter nära murstock.
Ökar det risken att det kan vara asbest i materialet, som värmeskydd?
Har hittat flera trådar här på sidan som hävdar att det fanns gipsskivor med asbest i förr, även i materialet/pappen ovanpå gipset. Bland annat har "academia" skrivit om det i en tråd tidigare.
Om du läser detta academia, tacksam även för din input i dessa frågor!
Antar att du syftar på denna tråden? (Gipsskiva med "brandhärdigt ytskikt)?
https://www.byggahus.se/forum/byggm...-i-dessa-material.html?perpage=15#post1719010

Min input är att det kan finnas asbest i skivorna, isåfall mest sannolikt i ytskiktet. Endast analys kan dock ge definitivt svar. Ledsen, men det går inte att dra några slutsatser utifrån ett foto eller utifrån att skivorna sitter nära en murstock (även om det gör det mer sannolikt att innehålla asbest)

Vad gäller asbest i gipsskivor, så förekom det isåfall främst sannolikt i gipsskivor speciellt gjorda för brandskydd. Dessa kunde vara av gips med ett ytskikt innehållande asbest. Möjligen asbest i gipset också, jag vet inte, men det känns poänglöst som brandskydd, isåfall hade man det för att stärka hållfastheten i gipsskivan.
Asbestfibrer för att stärka hållfasthet i gips torde vara av längre grad, och synliga för ögat i brottytor och på kanter under förstoringsglas.

"Normala" gipsskivor borde inte innehålla asbest, även om det förekommit.

Kan du inte täta glipan mellan golv och skivor med något?

Senest redigeret:
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
S
rør dem ikke pladerne så er de ikke farlige,
begynder de at tænke at de skal rive mere så skal sende prøver til analyse for at vide. ellers kan man bare gætte

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Tak for input!

Tætningen bør i så fald gøres mellem gulv og den nu opførte gulvsokkel. Spørgsmålet er, hvad jeg kunne bruge...
At forsøge at fuge med en form for blød fuge ved jeg ikke, om vil fungere. Tørrer ofte og trækkes fra hinanden, når træet bevæger sig osv. Taknemmelig for forslag til, hvad jeg kunne gøre!

Er der nogen, der bare ville lade det være præcis som det er? Ignorere asbestrisikoen?

Academia, du skriver, at der har været asbest i gipsplader, både i overfladelaget og i selve gipsen. Hvilke tilfælde kender du til, hvor man faktisk har fundet asbest i gipsplader, i overfladelaget eller i selve gipsen?
Har det da handlet om gipsplader i almindelige private boliger eller snarere på industrier eller i andre specielle miljøer, som oftere kræver brandsikring osv.? Hvor har du fundet informationen om bekræftede tilfælde af asbest i gipsplader?

Findes der tilfælde, hvor der har været asbest i gipsmørtel?

Billederne igen:

Ingen, der synes, at det brune ser ud som "almindelig" træfiberplade, tretex eller lignende?
Eller "almindeligt" papir, som findes på "almindelige" gipsplader, som du skriver om SBH.
Det brune kan tydeligt ses på billede 3, 4 og 5.

Ønsker jer en fortsat god fredag aften! :)

Første og sidste billede.
Hvad tror I det er?
Ser ud som store "huller" (luftbobler) i det hvide..
Del af gipsplade, gipsmørtel eller hvad? Kan der være så store "huller" i en "almindelig" gipsplade eller hælder det mere til gipsmørtel, som man måske har blandet selv? Deraf luftboblerne, tænker jeg.

Sprøjteasbest, kan det se sådan ud... Måske er jeg helt ved at "cykle" her, men kom bare til at tænke på det.
Måske noget man ikke plejede at bruge i private boliger, men er direkte ved gammel skorsten.

Tak på forhånd!

Stina71 sagde:
Første og sidste billede.
Hvad tror I, det er?
Det ser ud som store "huller" (luftbobler) i det hvide..
Del af gipsplade, gipsmørtel eller hvad? Kan der være så store "huller" i en "almindelig" gipsplade, eller hælder det mere mod gipsmørtel, som man måske selv har blandet? Deraf luftboblerne, tænker jeg.

Sprøjteasbest, kan det se sådan ud... Måske er jeg helt ude og "cykler" nu, men jeg kom bare til at tænke på det.
Måske ikke noget, man plejede at bruge i private boliger, men er lige ved gammelt skorsten.

Tak på forhånd!
Det er ikke sprøjteasbest, det kan du glemme helt. Muligvis kommer hulrummene fra luftbobler i dårligt blandet gipsmørtel.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Stina71 sagde:
Nogen der bare ville lade det være præcis som det er? Ignorere asbestrisikoen?
Jeg ville have sendt en materialeprøve til analyse til at starte med. Uanset om svaret viser, at det er asbest eller ej, ville jeg have ladet det blive siddende. Hvis det er asbest og det kan støve, ville jeg have sørget for, at støv ikke når ud i boligarealet, dvs. tætne med en liste eller fugemasse, hvis det støver af sig selv. Ellers kan det blive siddende, så længe man ikke begynder at rive eller bore overdrevent i det...

Stina71 sagde:
Academia, du skriver at der har været asbest i gipsplader, både i overfladelaget og i selve gipsen. Hvilke tilfælde kender du til, hvor man faktisk har fundet asbest i gipsplader, i overfladelaget eller i selve gipsen?
Man stoppede asbest i alt muligt før i tiden, også i gips og fugemasse mellem gipspladerne. Og typisk i gipsblanding til "popcorn" overflader.

"Asbestos was sometimes used in plaster, and certainly in joint compounds and in some finish textured paints ("popcorn-style"). Even without asbestos, plaster and drywall dust can be a respiratory irritant or hazard, making steps to minimize dust and to control where it goes important, along with proper personal protective gear.
If all that's needed are minor repairs to the finish wall surfaces and you are adding a patch not demolishing the walls, leaving the existing material in place is not itself a hazard. Asbestos is not radioactive - it does not emit harmful particles unless it is disturbed."
http://inspectapedia.com/interiors/Plaster_Systems_in_Buildings.php

Gips er heller ikke så sundt at indånde. Gips er et mineral, der brydes ud af bjerge, og er sjældent rent fra andre kræftfremkaldende mineraler der følger med, silikater inkl. kvarts osv. For at give dig lidt perspektiv.

Stina71 sagde:
Har det da handler om gipsplader i almindelige private boliger eller snarere på industrier eller i andre særlige miljøer der oftere kræver brandsikkerhed osv?
Forekom både i private boliger og industrier, men i større udstrækning i industrier muligvis.

Stina71 sagde:
Hvor har du fundet oplysningerne om bekræftede tilfælde af asbest i gipsplader?
Personligt lærte jeg dette under uddannelse for længe siden (relateret til erhverv jeg har haft). Det er for mig ingen nyhed, heller ikke særlig opsigtsvækkende. Du kan selv søge: https://www.google.se/search?q=asbestos+in+plaster

Stina71 sagde:
Findes der tilfælde hvor asbest har været i gipsmørtel?
Ja, sikkert. Som forurening eller bevidst iblandede komponenter. I hvilken udstrækning det blev gjort ved jeg dog intet om.

Stina71 sagde:
Billederne igen:

Ingen der synes, at det brune ser ud som "almindelig" træfiberplade, tretex eller lignende?
Eller "almindeligt" papir der findes på "almindelige" gipsplader, som du skriver om SBH.
Det brune ses tydeligt på billede 3, 4 og 5.
Jeg synes ikke det ser ud som almindeligt papir, som man ser på gipsplader. Materialet på dine billeder indeholder fibre af en slags. Det kan være træfibre, cellulose eller asbest eller en blanding af disse. Det kan ikke afgøres via et billede.

Stina71 sagde:
Jeg ønsker jer en fortsat god fredag aften! :)
I lige måde!

Senest redigeret:
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Tak academia og jer andre for jeres support!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.