Behøver man lime cellplasten i falsen?

Det har jeg ikke gjort i hvert fald..
Det bliver så tæt og fint alligevel - dog ikke lufttæt, men det behøves jo næppe..

Hej!

Jeg har anvendt oliehærdet masonit. Det har fungeret perfekt. Da jeg har et gammelt hus med større regelafstand end cc-60, måtte jeg købe 240x120 cm plader og save dem til selv. Ellers kan man bruge gulvbrædder. Færdige plader med standardmål. Jeg var i kontakt med Masonite for at høre om det var i orden at bruge oliehærdet masonit og fik svaret, at det fungerer udmærket. Hvis man fastlægger, så holder de til at gå på, garanteret!!! Tidligere havde jeg kun splintved som gulvbrædder. Har i øvrigt fungeret i 78 år uden problemer, men skal man alligevel isolere gulvet, er det vel lige så godt at skifte.

Med venlig hilsen / Niclas

• Synes
Dennis Karlsson3
  • Laddar…
B
Gullfiber har en fin trossbundsplade(fasadepladen) Den er lettere at få tæt i samlingerne end celleplast og er desuden ikke brandfarlig. Celleplast er ekstremt giftigt, hvis det begynder at brænde og burde forbydes.

Facadepladen er god den med ja.. Men jeg synes bestemt ikke, at den er lettere at få tæt i fugerne. Du bemærkede, at jeg skrev "falsad/spontad" vel.. Den er legende let at få perfekte samlinger med..

Så skal man jo veje risikoen for, at branden starter nede i en lukket krybekælder mod gevinsten med mindre fugt i bjælkelaget.. Hvis man ser på, hvad der forårsager mest skader i krybekældre, gætter jeg på, at fugt er mere hyppigt forekommende end brand. ;)
Visst, fugt er ikke dræbende som en brand kan være, men på den anden side synes jeg, at risikoen for brand nede i kælderen føles ret lille..

Kan have været sjusket hovedregning af mig i skrivevarmen

mattiasp sagde:
Bør bredden ikke være 550 mm? Hvis man regner "normalt", bliver afstanden mellem reglerne jo 600-45=555 mm

B
Jeg har ikke sagt, at branden skal starte nede i krybekælderen (medmindre man har virkelig uheld, f.eks. hvis en luftaffugter eksploderer). En brand kan meget vel starte i etageadskillelsen eller et andet sted, og så er celplast giftig. Boverket har advaret mod celplast i huse. Selv om pladerne er falsede, skal de passe præcist; den mindste lille sprække, og et kulderas er en realitet. Du skal ikke blande æbler og pærer sammen. Vildled ikke bygherrer til at bruge det forkerte materiale!

/ Bygningsingeniør

Hvad tror I om plade?

bo sagde:
Jeg har ikke sagt, at branden skal begynde nede i krybekælderen (medmindre man har en himla uheldig situation, som f.eks. hvis en luftaffugter eksploderer). En brand kan meget vel starte i bjælkelaget eller et andet sted, og da er celleplasten giftig. Boverket har advaret mod celleplast i huse. Selvom pladerne er not og fer, skal de passe præcist, den mindste lille sprække og et træk er et faktum. Du skal ikke blande æbler og pærer. Vildled ikke bygherrer til at bruge forkert materiale!

/ Bygningsingeniør

Hvad tror du, at jeg har af interesse i at forsøge at "vildlede" bygherrer...???

Læs lidt på de her links..
Eller mener du, at det er en stor vildledningskomplott undervejs..

http://www.viivilla.se/sitemap/sitemap/blindbotten?v=2
http://www.thermisol.se/pdf/golv_isoleralatt_okt02.pdf#search="blindbotten cellplast"
http://www.traguiden.se/templates/PopUp/Common.asp?id=2281

Tror nok, der findes en del ingeniører også hos tidsskriftet/producenten/brancheorganisationen i linkene ovenfor. ;)

Jeg stiller næsten spørgsmålstegn ved, om du er bygningsingeniør, eftersom du taler om, at der skulle opstå kuldebroer ved den mindste sprække i fugen... Øhh, celleplasten ligger på tværs af bjælkelaget, som er isoleret med måske 200-250mm isolering, ikke nogen videre stor risiko for træk der eller... Desuden bliver der ikke nogen sprækker i samlingerne...

• Synes
Buildgates
  • Laddar…
Dette er en meget gammel tråd, men jeg undrer om musene kan lide celleplastpladerne (S80)?

Fugeskum knaprer de på i hvert fald

Gammel vækket tråd men muse-spørgsmålet er interessant, og jeg kan svaret på det.

Mus ELSKER celleplast. Findes ikke bedre materiale at bygge gange i. Myrer også forresten. Men musene roder også friskt rundt i almindelig isolering. Polyurethanskum (2-komponent) er de ikke nær så interesserede i.

Jeg "stemmer" definitivt for Byggmax trossbottenskiva, som er udført i fibercement. Den er let at montere og bryde af i passende størrelser, hvis det er nødvendigt. Den lugter lidt lut først. Og virker underligt blød. Men derefter efterhærder den i udendørsluften og bliver hård som en tegltagsten. Den eneste ulempe er, at den er svær at finde i varehuset og er ofte udsolgt. Så må man tage masonit i stedet, som er afprøvet og fungerer lige så godt. Ingen af materialerne er særligt letantændelige. Med venlig hilsen; PerOF

Læs denne side for at få meget god info om forskellige løsninger. http://www.lfs-web.se/olampliga krypgrundsatgarder.htm

Cellplast eller andre fugttætte løsninger på undersiden af hele bjælkelaget for eksempel indkapsler gulvbjælkerne og tillader ikke fugt at afgive derfra, hvilket giver en risikokonstruktion.

• Synes
PellePeps
  • Laddar…
P PerOF sagde:
Jeg "stemmer" definitivt for Byggmax grundbordsplade, som er udført i fibercement. Den er let at montere og bryde af i passende størrelser, hvis det er nødvendigt. Den lugter lidt lut først. Og virker mærkeligt blød. Men så efterhærdner den i udendørsluften, og bliver hård som en tagsten. Den eneste ulempe er, at den er svær at finde i varehuset og ofte er udsolgt. Så må man tage masonit i stedet, som er afprøvet og fungerer lige så godt. Ingen af materialerne er vel særligt brændbare. Med venlig hilsen; PerOF
Fibercementplade
P PerOF sagde:
Jeg "stemmer" definitivt for Byggmax grundbordsplade, som er udført i fibercement. Den er let at montere og bryde af i passende størrelser, hvis det er nødvendigt. Den lugter lidt lut først. Og virker mærkeligt blød. Men så efterhærdner den i udendørsluften, og bliver hård som en tagsten. Den eneste ulempe er, at den er svær at finde i varehuset og ofte er udsolgt. Så må man tage masonit i stedet, som er afprøvet og fungerer lige så godt. Ingen af materialerne er vel særligt brændbare. Med venlig hilsen; PerOF
Fibercementplade brænder næppe, træfiberplade brænder eksplosionsagtigt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.