Hvad skal man bruge nu til dags som trossbottenskiva. Tidligere brugte man vel asfaboard, men det bruges vel ikke i dag?
 
50mm falsad celleplast, kvalitet S80 har jeg brugt i et par huse nu..
Det fungerer perfekt, i hvert fald indtil videre..

Udover at det er lyst, rent og nemt at arbejde med, isolerer det selve etagedækket, hvilket mindsker temperaturforskellene i gulvbjælkerne, hvilket er godt fra et fugtsynspunkt..

Altså, celleplasten sømmes tværs over etagedækket, og isoleringen lægges så bare direkte ned mellem bjælkerne.
 
Byggaren sagde:
Nu nævner Styx 500 mm ofalsad styrencellplast i kvalitet S80. (Dvs den tåler 80 kg/cm[sup]2[/sup] i tryk. Lad os se, hvor længe den holder for bøjningsmomentet ;) )
Falsad skrev jeg faktisk, ikke ofalsad, ofalsad glipar nok og har sig en hel del..

Personligt tvivler jeg på, at den vil bøje ned med tanke på, at den sømmes cc60.

Formplyfa er også fint ellers ja, men dyrt - og man misser den ekstra isolering af bjælkerne..
 
  • Synes
Tobzter og 1 anden
  • Laddar…
Hvilken slags søm bruger du til at sømme cellplast med?
 
  • Synes
Takgrund
  • Laddar…
4" galv...
Selvfølgelig med sådanne facadebrikker eller hvad de hedder..
 
Kan man anvende oliehærdet board i blindbunden? Plastet formfiner er vel dyrere end et laminatgulv :'(
 
Der findes en plade, der hedder trossbotten board i oliehærdet masonit 6,2x560x1155.

koster ca. 40,- pladen og er gennemtrængningssikker osv.

jeg brugte sådan en. har godt nok kun siddet oppe i en uge, men indtil videre fungerer den godt ;D
 
Styx sagde:
50mm falset cellplast, kvalitet S80 har jeg brugt i et par huse nu..
Det fungerer perfekt, i hvert fald indtil videre..

Udover at det er lyst, rent og let at arbejde med, isolerer det selve bjælkelaget, hvilket mindsker temperatursvingningerne i gulvbjælkerne, hvilket er godt fra et fugtperspektiv..

Altså, cellplasten sømmes tværs over gulvbjælkelaget, og isoleringen lægges så bare direkte ned mellem bjælkerne.
Sømmes cellplasten nedefra på bjælkelaget da? Hvor kan man få fat i denne cellplast?
 
Styx sagde:
Ja, underifrån - tværs bjælkelaget..
Hvilken afstand bør jeg have ned til jorden fra celleplasten? Er 35-40 cm nok?

Ellers bliver jorden under huset jo lavere end jorden udenfor torpargrunden, gør det noget? Tænkte om vandet leder sig ind da.
 
Jeg tror du skal have cirka 1000 cm til jorden, hvordan skal du ellers kunne kravle under og hamre?
 
Selvfølgelig kan man godt krybe og spikre på betydeligt mindre end en metar altid, det er bare at trække ølmaven ind. 40 kan man arbejde på, men jeg ved ikke, hvordan det bliver med fugt osv.
 
Fein sagde:
Der findes en plade, der hedder trossbotten board i oliehærdet masonite 6,2x560x1155.

koster omkring 40:- pr. plade og er gennemtrampningssikker etc.

jeg brugte sådan en. har godt nok kun siddet oppe i en uge, men indtil videre fungerer den godt ;D
Burde bredden ikke være 550 mm? Hvis man reglar "normalt", bliver afstanden mellem reglarne 600-45=555 mm
 
en ADVARSEL er på sin plads.... at bruge krydsfiner i bjælkelaget har gjort mig 200.000 kr. fattigere... Krydsfiner bliver gennem sin sandwich-konstruktion til sidst mættet af fugt mellem limlagene og begynder at mugne... og det er lige meget om den er antimugbehandlet eller ej...
Mug på et antimugbehandlet produkt lugter bare værre...
cellplast, eller rent træ, eller oliebehandlet masonit får min stemme... men i mit tilfælde forsvandt krybekælderen og jeg har nu støbt en plade indvendigt i hele huset på 38m2
 
  • Synes
  • Wow
sallad og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.