Hej,
Jeg er i gang med at rive paneler ned fra en kældervæg i et 60'er hus. Under tror jeg, det er puds, men det lyder hult på nogle steder, når jeg banker på det. Jeg blev altså nysgerrig og begyndte at lave huller i pudsen. Så så jeg ifølge vedhæftede billede. Det ser ud til, at bag pudsen er der noget, der ligner træspåner men i en mørk farve. Ca. 2 mm brede. Det ser også ud til at være et stålnet af en eller anden slags, før det bliver et hulrum, og derefter tror jeg, det er betonhulsten. Det jeg undrer mig over er, hvad alt dette er for noget? Er det noget farligt? Bør man rive alt ned, når man alligevel er i gang, eller kan jeg lade det være?
Jeg er i gang med at rive paneler ned fra en kældervæg i et 60'er hus. Under tror jeg, det er puds, men det lyder hult på nogle steder, når jeg banker på det. Jeg blev altså nysgerrig og begyndte at lave huller i pudsen. Så så jeg ifølge vedhæftede billede. Det ser ud til, at bag pudsen er der noget, der ligner træspåner men i en mørk farve. Ca. 2 mm brede. Det ser også ud til at være et stålnet af en eller anden slags, før det bliver et hulrum, og derefter tror jeg, det er betonhulsten. Det jeg undrer mig over er, hvad alt dette er for noget? Er det noget farligt? Bør man rive alt ned, når man alligevel er i gang, eller kan jeg lade det være?
Sådan så det ud i nogle af mine kældervægge, og de er mig bekendt cementbundne træuldplader, som der er pudset på. De lyder meget hule, når jeg banker på pudset. Jeg lod mine blive siddende, de er nok et af de mindre uhensigtsmæssige valg, der blev gjort i 60'erne og 70'erne, når det gælder kældervægge. Der var jo inflation i udregnede vægge af træ dengang. Disse plader er jo noget midt imellem.
Præcis, de er ikke så praktiske, hvis der skal sættes ting op med lidt vægt. Så er det nødvendigt at fastgøre i den bagvedliggende struktur. Det var tydeligt, at den tidligere ejer af mit hus aldrig rigtig var blevet ven med disse plader. I væggene sad de fleste typer af festemidler, man kan få fat i, endda gipsanker, der voksede i træullpladen...hscn sagde:
Klik her for at svare