Jeg har skrabet afskallende maling fra loftet i gangen i min lejlighed. Materialet under malingen er blødt, som sand, og da jeg ikke ved meget om byggematerialer, spekulerer jeg på, om det muligvis er sprøjtespartel, måske kaldet kornet? Da det er et gammelt hus (1940), undrer jeg mig om, der er nogen risiko for, at der er asbest i loftet? Som brandsikring f.eks. Jeg blev mest tænksom, fordi det er så porøst og finkornet.
Svært at vide præcist hvilket materiale du hentyder til, er materialet en del af malingen eller som et selvstændigt lag under malingen? Et billede ville hjælpe. Hvis det er gammel strukturmaling, i stil med eksempeleksempel, så kan der være asbest i malingen.
Asbest fandtes i strukturmaling som forstærkning, ikke som brandsikring i det tilfælde. Du kan dog ikke få endelige svar her, bedre at sende materialerne til analyse.
Jo, jeg forstår, at det er meget svært at svare på sådan nogle spørgsmål i et forum. Selvstændige lag under farven er det, med et lag gullig farve på og så hvid loftmaling ovenpå det. Vedlægger et billede. Jeg tænkte at sende det til analyse, mest fordi jeg er nysgerrig, og det ser jo ikke engang ud til at være dyrt at få en analyse lavet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.