Blev Treetex brugt som indvendigt loft i 70'erne?

Jeg skal hænge en loftlampe op, som vejer en del, og jeg overvejer, hvad loftet kan holde til.

Er der nogen, der ved det?

Se billede af materialet, tykkelse ca. 14mm
 
  • Snit af brunt materiale fra loft, ca. 14mm tykt, muligvis Treetex. Viser tekstur og lagdelt struktur med lys grundlag.
Er det hårdt eller blødt, hvis du piller ved det?
Min hukommelse af 70'erne er, at det var spånpladernes årti, men føles det som treetex, kan det være en konservativ bygger, der har sat noget råspont i loftet og derefter treetex ovenpå? Sådan gjorde man i 40'erne og 50'erne...
Hvordan føles det, der hvor du skal tage hul, svarer det?
Hvis det nu er treetex, har jeg lidt svært ved at tro, at man ville have sat treetex mellem lægter, for så ville det nok være faldet ned på nuværende tidspunkt.
 
Det føles relativt blødt, dog ikke svampet.
Synes det føles mere luftigt og mere "segt" end en (moderne) spånplade.
 
Ville sige, at det er tretex. Den vi havde i væggene, var netop 14 mm tyk.

Den bør nok sidde i råspont eller i glespanel.
Skruer sidder dårligt i tretex, så ville ikke hænge noget tungt overhovedet i tretex'en.

Redigering: Der findes en type af spontet masonit, som er lige så tyk også, men den er stenhård.
 
Ville det fungere med gipsplugg eller en anden type, der ekspanderer på indersiden?
 
Min regelfinder (enkel model) finder ingen reglar i loftet. Kan Treetex forstyrre den på en eller anden måde?
 
skivexpander eller lignende bør fungere, hvis du ikke har råspont under. Prøv at skrue en skrue ind, så ser du, om der er noget bagved.
 
A Andreas A. sagde:
Anvendes Treetex som loft på 70'erne?
Havde det i mit hus fra -74. At hænge noget op blot i tretex ville nok være dumt, det bedste er at lokalisere en regel nedenunder og skrue i den.
 
Stefan N Stefan N sagde:
Havde det i mit hus fra -74. At hænge noget op kun i tretex bliver nok dumt, det bedste er at finde en regel nedenunder og skrue i den.
Ja, det er lidt sådan jeg føler det.
Problemet er, at der ikke ser ud til at være nogen regel der, hvor vi vil hænge lampen.
 
Hos mig sad det spiket med en million små søm med cc30 sømregel, test med en stærk magnet om du kan lokalisere noget, de er fastgjort med? Ellers kan man tage en hyffsad nål og stikke igennem for at se, hvor de ligger.
 
Magnus E K
Antager at der er en etage til ovenover? Hvis det er loft, kan du ikke undersøge ovenfra, hvordan det er konstrueret?
 
A Andreas A. sagde:
Ville det fungere med gipsplugg eller en anden type, der ekspanderer på indersiden?
Nej, treetexen er for svag.
Find en regel.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.