Skal lægge en plastikmåtte på et gæstetoilet, og eftersom de gamle gulvbrædder er lidt ujævne, har vi lagt en tynd masonitplade (altså ikke et rigtigt undergulv men en 4 mm). Skal denne sømmes fast, og i så fald, hvor tæt skal sømmene sidde? Et tip, jeg har fået, er at fugte hele pladen, så den svulmer op og derefter sømme den fast i kanterne, så den garanteret bliver flad, når den tørrer og krymper, men så burde der vel blive luft under nogle steder, eftersom brædderne som sagt ikke er helt jævne...
Skal måtten limes, eller kan den ligge løst på og klemmes fast med listerne rundt om?
Skal måtten limes, eller kan den ligge løst på og klemmes fast med listerne rundt om?
Tidligere blev undermasonite spikret hver 10 cm i kvadrat, dvs. en sjuhelvetes masse spik. Ved ikke om dette stadig gælder, men antager det...
Nogen gulvlægger findes der vel her? Ellers må jeg vel spørge min svigerfar, tillige gulvlægger.
Antager at du skal have vådrumsmåtte, og ja, du burde lime den!
/Henke
Nogen gulvlægger findes der vel her? Ellers må jeg vel spørge min svigerfar, tillige gulvlægger.
Antager at du skal have vådrumsmåtte, og ja, du burde lime den!
/Henke
jeg gjorde sådan i køkkenet i mit gamle hus, at jeg sømmede 6 mm masonit på trægulvet... en helvedes masse sømning, måtte spartle en del, hvilket resulterede i, at gulvlæggeren mumlede om, at det er meget sværere at "lægge tæppet"...
Havde jeg været klog dengang, havde jeg lagt flydende masonit der. Jeg synes jo, at du skal kunne lægge flydende, men ikke med disse tynde plader, du har, selvfølgelig, men brug i stedet almindelig gulvmasonit, og naturligvis skal tæppet klæbes.
Havde jeg været klog dengang, havde jeg lagt flydende masonit der. Jeg synes jo, at du skal kunne lægge flydende, men ikke med disse tynde plader, du har, selvfølgelig, men brug i stedet almindelig gulvmasonit, og naturligvis skal tæppet klæbes.
Dette gjaldt ikke et vådrum - det er en gæstetoilet, hvilket bl.a. indebærer, at man kan have hvad man vil på gulvet. Det er et lille rum = ingen samlinger.
Masoniten (den tynde variant) ligger flydende. Plastmåtten ligger flydende og holdes nede af listerne. For at minimere risikoen for kondensvand o.lign. skal begynde at løbe ned f.eks. rundt om afløbsrøret, har jeg lagt en papring under måtten, så der dannes en kant. Hvorfor ikke lim, søm, undergulv, vådrumsmåtte med opviklede kanter? Tja, dette er en billig måtte. Når den bliver slidt, eller hvis det viser sig, at det ikke fungerer at have den flydende (jeg tager nok dobbeltklæbende tape ved indgangen), så er det bare at løsne listerne og tage den ud.
Masoniten (den tynde variant) ligger flydende. Plastmåtten ligger flydende og holdes nede af listerne. For at minimere risikoen for kondensvand o.lign. skal begynde at løbe ned f.eks. rundt om afløbsrøret, har jeg lagt en papring under måtten, så der dannes en kant. Hvorfor ikke lim, søm, undergulv, vådrumsmåtte med opviklede kanter? Tja, dette er en billig måtte. Når den bliver slidt, eller hvis det viser sig, at det ikke fungerer at have den flydende (jeg tager nok dobbeltklæbende tape ved indgangen), så er det bare at løsne listerne og tage den ud.
Klik her for at svare