Hej
Vi har i vores 50'er hus revet den gamle spændpapp væk, som sad på vægge og loft i et indbygget skab. Før lugtede det ret muggent, støv og lidt sødligt i skabet. I stedet satte vi hvide masonitplader op på væggene og mdf panel i loftet. Luften blev meget bedre, men i stedet mærker jeg nu en anden lugt som jeg mest kan sammenligne med metal eller jern. Og den kom efter masonitten.. Det driver mig til vanvid, da jeg ikke ved, hvor lugten stammer fra! Ideer?
Vi har i vores 50'er hus revet den gamle spændpapp væk, som sad på vægge og loft i et indbygget skab. Før lugtede det ret muggent, støv og lidt sødligt i skabet. I stedet satte vi hvide masonitplader op på væggene og mdf panel i loftet. Luften blev meget bedre, men i stedet mærker jeg nu en anden lugt som jeg mest kan sammenligne med metal eller jern. Og den kom efter masonitten.. Det driver mig til vanvid, da jeg ikke ved, hvor lugten stammer fra! Ideer?
Jasså? Bør jeg prøve det da? Tapetsere dem i garderoben... Ja for de lugter stadig. Men når jeg lugter PÅ pladerne på væggen lixom, så føles det ikke som om de lugter. Men må jo være dem siden det kom mær vi satte dem op.Torpälskare sagde:
Forekommer mere sandsynligt, at I ændrede ting i garderoben, som tidligere var lufttæt, og nu ikke er det, så luft/lugt kan trænge ind fra gulv/væg/loft.
Jeg har aldrig følt, at masonit lugter af noget særligt.
MDF derimod, og særligt hvis den er melaninbelagd.
Jeg har aldrig følt, at masonit lugter af noget særligt.
MDF derimod, og særligt hvis den er melaninbelagd.
Inden sad der gammelt spændpap på væggen. Men garderoben stod 2 dage uden spændpap, inden vi satte masoniten på. Da lugtede det ikke. Men lugten kom allerede morgenen efter vi satte masoniten ind. Ja... Det lyder skørt, men...måske er det den.Oldboy sagde:
Hm, masonitplader, rigtige originale masonitplader består udelukkende af pressede træfibre, der holdes sammen af træets eget lignin. Intet der kan lugte. Nu til dags lykkes det industrien at forringe det meste, sandsynligvis også masonit. Ville ikke blive overrasket, hvis det egentligt ikke er masonit, men hdf, dvs. træfiber/spån limet med et syntetisk lim. Det er en hurtigere og billigere proces.
Googlede masonitplader, og ifølge Beijer* er deres "masonitplader" rent faktisk limet med formaldehydfenol. Ligesom de fleste træplader.
Plader, der sælges i Sverige, har en grænseværdi, de må ikke afgive mere end 0,124 mg formaldehyd/m3 luft, men det gælder kun ubehandlede plader. Behandlede plader, såsom belagte med en overflade, har ingen grænseværdier. De må altså udlede så meget som helst. Formaldehyd kan forårsage kræft og allergi.
Dette indebærer ikke nødvendigvis, at det faktisk er "masoniten" der lugter, men det bliver uendeligt meget mere sandsynligt.
*Valgte Beijer fordi de er seriøse, og man hurtigt og nemt finder denne type information.
Edit:
Tjekkede tretex/porøs board, når jeg alligevel var i gang. Den er limet med lignin, dvs. træets eget naturlige limstof.
Googlede masonitplader, og ifølge Beijer* er deres "masonitplader" rent faktisk limet med formaldehydfenol. Ligesom de fleste træplader.
Plader, der sælges i Sverige, har en grænseværdi, de må ikke afgive mere end 0,124 mg formaldehyd/m3 luft, men det gælder kun ubehandlede plader. Behandlede plader, såsom belagte med en overflade, har ingen grænseværdier. De må altså udlede så meget som helst. Formaldehyd kan forårsage kræft og allergi.
Dette indebærer ikke nødvendigvis, at det faktisk er "masoniten" der lugter, men det bliver uendeligt meget mere sandsynligt.
*Valgte Beijer fordi de er seriøse, og man hurtigt og nemt finder denne type information.
Edit:
Tjekkede tretex/porøs board, når jeg alligevel var i gang. Den er limet med lignin, dvs. træets eget naturlige limstof.
Det er ikke sådan, at I har købt oliehærdet board? Den er jo almindeligst i handlen blandt pladerne, der ligner masonit.
Lugten af metal er jo ofte lugten af (metal)oxideret fedt. Og den oliehærdede board er behandlet med terpentintolie.
Lugten af metal er jo ofte lugten af (metal)oxideret fedt. Og den oliehærdede board er behandlet med terpentintolie.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 785 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,785 indlæg
Sidst jeg købte masonit fra det lokale savværk, var det finsk, sandsynligvis denne https://finnishfibreboard.com/technical/
Står at den er lavet uden tilsætningsstoffer.
Lugter ikke trods oliehærdet og er meget lysere i farven end andre, jeg har set (af oliehærdet). Har bl.a. den liggende løst som underlag for et kattetræ i soveværelset, så jeg ville have bemærket en eventuel lugt med det samme.
Står at den er lavet uden tilsætningsstoffer.
Lugter ikke trods oliehærdet og er meget lysere i farven end andre, jeg har set (af oliehærdet). Har bl.a. den liggende løst som underlag for et kattetræ i soveværelset, så jeg ville have bemærket en eventuel lugt med det samme.
Ingen anelse? Købt fra det lokale snedkeri.Claes Sörmland sagde:
Næh.. Ja jeg ved ikke jeg. Det er virkelig underligt. Dog er jeg måske overfølsom. For ingen anden synes de lugter bemærkelsesværdigt. Men jeg føler en tydelig lugt.MultiMan sagde:
Senest jeg købte masonit fra den lokale savværk, var det finsk, sandsynligvis denne [link]
Der står, at den er lavet uden tilsætningsstoffer.
Den lugter ikke, selvom den er oliehærdet og er meget lysere i farven end andre, jeg har set (af oliehærdede). Har bl.a. den liggende løst som underlag for et kattetræ i soveværelset, så havde jeg mærket evt. lugt med det samme.
Klik her for at svare