Jo, så her ligger det til. Jeg kigger på et typisk 50'er hus med hel kælder i beton og med den obligatoriske garage i et hjørne af kælderen. Garagen er selvfølgelig ret lille for en mand med store planer Min fantasi er at udvide dette garagerum ved at slagte den ene langsgående væg og ganske simpelt flytte den et stykke eller endnu bedre gøre halvdelen af kælderen til garage / mancave som det kaldes nu til dags. Har brug for plads ganske enkelt. Er det overhovedet tænkeligt fra et konstruktionssynspunkt eller et kæmpeprojekt med forstærkningsbjælker?
Jo, omtrent sådan her ser det ud.
Det er den rød-orange væg, som jeg tænkte, man kunne "slå ned", og så er overvejelsen, hvordan man kan erstatte den på en smart måde, da den sandsynligvis har en bærende funktion. Kom med forslag! Helst skulle en stor del af kælderen være garage, eller hvad man vil kalde det - hobbylokale. Overbygningen er i træ som det blev gjort på den tid. Betonen i loft og vægge ser rigtig kraftig ud, så den, der byggede, må have haft god tid og ressourcer!
Herlige muligheder! Du er en typisk aspirant til mit kommende tidsskrift "Kældre og Fyrrum".
Jeg ville gætte på, at væggen er bærende, for ellers ville spændet på betontaget være betydeligt længere og ville kræve meget kraftigere armering.
Du kan måske erstatte den med en kraftig bjælke (som tager på højden) eller en række søjler, så du kan bevæge dig frit imellem.
Først skal du finde ud af, hvilket materiale væggen er bygget af. Er det en armeret betonvæg, kan du glemme hele projektet, for så er sandsynligvis væggens og hvælvingens armeringer forbundet. Består væggen derimod af muret betonhulsten, hvilket jeg tror var mest almindeligt i 50'erne, kan du erstatte væggen med en bjælke, helst af stål for at få ned konstruktionshøjden. En sådan bjælke kan hvile på en stålsøjle i hver ende. Jeg går ud fra, at spændvidden på bjælken bliver højst 5 meter. Du skal hyre et konstruktørfirma, som beregner dimensionerne på stålet og som kontrollerer, at fundamentet under søjlerne (sandsynligvis en armeret betonsål) tåler de punktlaster, der opstår.
Tak for kloge ord. Det kan godt være, at det er betonehoblok, og at hele kælderen er bygget med dette bortset fra hvælvet/loftet. Min almindelige bondefornuft siger nok, at den væg sandsynligvis er meget bærende med tanke på den store åbning til garageporten. Jeg lavede en lille skitse af, hvordan jeg forestillede mig, det kunne gøres.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.